به گزارش صنعت خبرلری ، حدود ۵۵ درصد آب شرب مورد نیاز تبریز از محل خط زرینه رود تامین می شود روخانه ای که از آذربایجان غربی جاری میشود و اکنون نقش مهمی در حیات شهروندان تبریزی دارد .

دراین میان چاه‌های موجود در دامنه شمالی سهند، شرق تبریز و محدوده شهر ۳۱ درصد، سد نهند ۱۳ درصد و قنوات تبریز حدود یک درصد آب شرب این شهر را تامین می کنند. البته این وضعیت در مورد آب کشاورزی و صنعتی متفاوت است و بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزی از طریق چاه های عمیق و نیمه عمیق در خود استان تامین میشود همچنین بخش صنعت هم نیم نگاهی به آب ورودی از رودخانه های فرااستانی دارد و صنایع پر مصرفی مانند نیروگاه حرارتی تبریز به آبهای ورودی از آذربایجان غربی نیم نگاهی دارند بخش صنعت آذربایجان شرقی به واسطه ماهیت خود مصرف بیشتری از آب ورودی به نسبت استانهای همجوار دارد و حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد آب مصرفی دراستان متعلق به صنعت است. ۸۴ درصد سهم بخش کشاورزی بوده و ۴ تا ۵ درصد در بخش شرب مصرف میشود.
در سالهای گذشته موضوع انتقال آب ارس به تبریز مطرح شده و در ۱۰سال اخیر یکی از عمده اهداف دولت در استان را شامل میشود. با وجود تلاشهای صورت گرفته انتقال آب ارس به تبریز هنوز صورت نگرفته و کمبود منابع مالی همچنین مشخص نشدن حق آبه های صنایع و اراضی کشاورزی واقع در مسیر و احتمال بروز مشکلات اجتماعی و عدم تعیین تکلیف اراضی واقع در مسیر انتقال آب از دلایل تاخیر در اجرای این پروژه مهم است.