پایانه فرودگاه بین المللی تبریز در آبان ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده‌است در حال حاضر نیز تفاهم نامه سرمایه گذاری، طراحی و احداث ترمینا مسافری در این فرودگاه به ارزش ۵۰ میلیون یورو با ایتالیا امضا شده است.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از شبستان، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز بزرگترین فرودگاه ناحیه شمال غرب ایران است. این فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته عملیاتی بوده و به‌جهت واقع شدن در مرز و کریدور هوایی ایران به اروپا و آسیای میانه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. نام این فرودگاه بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی از فرودگاه بین‌المللی تبریز به فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز تغییر داده‌شد.

بنابراین گزارش، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی در شمال غرب کلان‌شهر تبریز واقع شده‌است. این فرودگاه از شمال و شرق به پایگاه دوم شکاری، از جنوب به بلوار بابایی و از سمت غرب به جاده ۱۴ (جاده تبریز-صوفیان) محدود است. فرودگاه بین‌المللی در ارتفاع ۱٬۴۹۴ متری از سطح دریا قرار گرفته و در زمینی به‌مساحت ۴۲۰ هکتار گسترده شده‌است.

این گزارش می افزاید: برای اولین بار در سال ۱۳۲۶ دفتری با عنوان بیسیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بیسیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۲۹ از بیسیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه در سال ۱۳۳۵ با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی بنام فرودگاه تبریز تغییر نام داده‌است و در سال ۱۳۳۷ عملیات ساختمان ۳ طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال ۱۳۳۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن ۲۵ شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده‌است و سرویس هوایی بین تبریز – تهران و بالعکس با هواپیمای DC۳ هفته‌ای ۲ پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده‌است. در حال حاضراین فرودگاه دارای ترمینال پروازهای داخلی، بین‌المللی و حج و تسهیلات گمرک، قرنطینه، رستوران، سالن غذاخوری و سالن وی‌آی‌پی برای میهمانان مخصوص می‌باشد. پایانه جدید این فرودگاه در آبان ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده‌است در حال حاضر نیز تفاهم نامه سرمایه گذاری، طراحی و احداث ترمینا مسافری در این فرودگاه به ارزش ۵۰ میلیون یورو با ایتالیا امضا شده است.

بنابراین گزارش، روابط عمومي شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در این زمینه نوشته ایت: “در دومين مجمع اقتصادي ايران و ايتاليا يادداشت تفاهم “سرمايه‌گذاري٬ طراحي و احداث ترمينال مسافري در فرودگاه بين‌المللي تبريز” به ارزش ۵۰ ميليون يورو بين مديرعامل شركت‌ فرودگاه‌هاي و ناوبري هوايي ايران و رئيس شركت سهامي خاص ويتالي فعال در زمينه ساخت‌وساز به امضا رسيد. ترمينال مذكور مورد تفاهم يك ترمينال بين‌المللي است كه در دو فاز احداث خواهد شد و گنجايش پذيرش همزمان مسافران يك پرواز پهن پيكر و دو پرواز متوسط را خواهد داشت. اين ترمينال در فاز نخست در مساحت ۲۰ هزار مترمربع احداث مي‌شود كه بر اساس طرح جامع فرودگاه بين‌المللي تبريز مي تواند تا ۵۰ هزار مترمربع در فاز دوم نيز افزايش داشته باشد. همچنين در حاشيه سفر هيأت ايتاليايي به ايران يك يادداشت تفاهم ديگري نيز در زمينه انتقال تكنولوژي براي بازسازي و نوسازي عوامل پروازي در فرودگاه‌ها با شركت‌ فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، امضا شد.”

یادآور می شود: با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وزارت امور خارجه ایتالیا همراه با وزارت‌خانه‌های امور خارجه اغلب کشورهای اروپایی، ضمن تبریک این پیروزی، ابراز امیدواری جهت بهبود روابط با ایران را مطرح کردند. همچنین در سفر دو روزه لاپو پیستلی- معاون وزیر امورخارجه ایتالیا به تهران، وی حامل نامه تبریکی از جانب انریکو لتا نخست‌وزیر وقت ایتالیا به روحانی بوده است که وی را تشویق به ازسرگیری فوری مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نموده است. در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۳، اما بنینو، وزیر امور خارجه ایتالیا سفری ۲ روزه انجام داد که اولین سفر یک وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران بعد از گذشت ۱۰ سال محسوب می‌شد. وی در این سفر ۲ روزه دیدارهایی با حسن روحانی و محمدجواد ظریف انجام داد. در این سفر همجنین مذاکرات مهمی بین وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفتی انی انجام گرفت.