در حالی که شهروندان سیب را کیلویی ۱۵ هزار تومان می خرند اما باغداران آذربایجانی  مجبور به فروش سیب به کیلویی ۵۰۰ تومان هستند.

آذربایجان  رتبه نخست برداشت و تولید سیب کشور را دارد وبر اساس برآوردهای انجام شده، امسال تولید این محصول حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته هم افزایش دارد و پیش بینی شده که مجموع برداشت سیب از ۶۰ هزار و ۷۱۳ هکتار ازباغات استان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد و نکته جالب اینکه از این میزان تولید تنها ۵۰ هزار تن در استان به صورت تازه خوری مصرف می شود و مابقی برای صادرات یا فراوریهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اما مشکلات متعدد برای صادرات این محصول در کنار کمبود واحدهای فراوری سیب در استان در کنار بالا بودن میزان سیب های درجه ۳ موجب شده تا باغداران برای فروش سیب های خود با مشکلات زیادی روبرو شوند و دلالان سیب های باغداران را تا کیلویی ۵۰۰ تومان هم خریداری کنند ولی از طرف دیگر شهروندان برای خرید سیب مبلغی مابین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان را پرداخت می کنند.
دلایل افزایش تولید سیب در آذربایجان غربی
حامدطریقتی ، کارشناس و مشاور باغبانی با بیان اینکه تولید سیب در آذربایجان غربی به ویژه در شهر ارومیه از گذشته رونق خوبی داشته است می گوید: در سالهای اخیر خشکسالی موجب شده تا این تولید افزایش بیشتری هم داشته باشد.
وی ادامه می دهد: سیب از گونه های درختی است که نیاز کمی به آب دارد و پس از تثبیت ریشه عملا نیازی به آبیاری این درختان نیست و بر همین اساس با کمبود آب باغداران اقدام به جایگزینی این درخت با درختانی نمودند که مصرف آب زیادی دارد.
وی خاطر نشان می کند: ازطرف دیگر کارشناسان ترویج کشت همزمان درخت سیب و انگوررا پیشنهاد کرده اند که تولید سیب استان را افزایش داده است.
وی عنوان می کند: یکی از چالشهای تولید سیب در استان ، افزایش تولید سیب درجه سه صنتی یا زیر درختی است و در حالی که معمولا یک پنچم سیب تولیدی مربوط به سیبهای درجه ۳ است اما امسال با توجه به افزایش قیمت کود و سم های مبارزه با آفات سیب های درجه ۳ بیشتر بوده و بخش زیادی از باغات دچار آفت زدگی شد چرا که خرید کودها ی گران قیمت برای کشاورزان مقرون به صرفه نبود.
سودجویی دلالان خرید سیب
رحمت عالی زاده، از باغداران ارومیه ای با بیان اینکه دلالان با بررسی شرایط از چند ماه قبل دست به کار شده اند، می گوید: دلالان میوه با گشت زنی در باغات و بررسی شرایط موجود از چند ماه قبل اقدام به پیش خرید سیب زیر درختی کرده بودند و برخی محصول یک هکتار باغ سیب را بسیار پائینتر از عرف بازار پیش خرید کرده بودند چرا که مشخص بود سیب های برداشتی کیفیت خوبی نخواهند داشت و در برخی موارد باغداران ، سیب ها را رها کرده اند.
وی ادامه می دهد: سیب توسط دلالان بین ۵۰۰تا هزار تومان خریداری می شود و با توجه به تفاوت قیمت علوفه و نهاده های دامی ، بخشی برای مصرف دام به مصرف می رسد.
این باغدار خاطر نشان می کند: با چنین قیمت پائینی چیدن میوه در سبدهای پلاستیکی هم توجیهی ندارد چرا که هر سبد پلاستیکی ۵ تا ۷ هزار تومان قیمت دارد که با این قیمت سیب صرفه اقتصادی ندارد.
وی یادآور میشود: سیبهای چیده شده به کنار جاده منتقل شده و سپس دلالان با لودر سیبها را از کنار جاده به پشت کامیون منتقل و به دامداریها و کارخانجات می فرستند.
وی با اشاره به آغاز خرید تضمینی سیب بیان می کند: قیمتی که اعلام شده هرچند جوابگوی هزینه ها نیست اما به نسبت قیمت دلالان بهتر است ولی باید توجه داشت که سیب ماندگاری کمی دارد و نمی توان این محصول را مدت زیادی دپو کرد.
چالش بازار صادراتی سیب آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی  با بیان اینکه ۷۰ درصد صادرات سیب کشور مربوط به آذربایجان غربی است می گوید: علاوه بر ارز آوری چند صد میلیون دلاری صادرات این محصول برای کشور و استان ، رونق تولید خوبی نیز می تواند در استان وجود داشته باشد.
اکبر کرامتی ادامه می دهد: حدود نیمی از سیب استان در ارومیه تولید می شود وامسال هم صنایع تولیدی و کارخانجات فراوری سیب استان همراهی خوبی داشته اند ، علاوه بر اینکه بخشی از سیب های درجه سه به استانهای دیگر برای فراوری ارسال می شود.
وی با اشاره به قیمت ۱۴۶۰تومانی خرید تضمینی سیب درجه ۳ در استان خاطر نشان می کند: این خرید نامحدود است و از باغداران تقاضا داریم با تجمع در مقابل مراکز خرید و کارخانه های فراوری میوه موجب مشکل برای خود و افت محصول نشوند.
این مقام مسئول یادآور می شود: تلاش داریم تا حد ممکن سیب های تولیدی کیفیت بالایی داشته باشند تا به مصرف تازه خوری برسد و برای این منظور نحوه نگهداری پس از چیدن میوه و رعایت شرایط لازم برای جلوگیری از افت میوه ضروری است تا باغداران دچار ضرر بیشتر نشوند.