نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز درمجلس شورای اسلامی، افزایش کیفیت سیگارهای داخلی را برای رقابت با تولیدات خارجی ضروری خواند وافزود: متاسفانه به خاطر اینکه برنامه ریزی مناسبی برای رقابت با تولیدات خارجی نداشته ایم فقط به واردات اکتفا کرده ایم؛‌ لذا در راستای جلوگیری از قاچاق سیگار بهتر است کیفیت تولیدات داخل افزایش یابد.
به گزارش صنعت تبریز ، محمداسماعیل سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه شرکت دخانیات حیاط خلوتی برای دولت‌ها شده است، گفت: کاملا مشخص است کسانی که برای عناوین مدیرعاملی و هیات مدیره در شرکت دخانیات نامزد و انتخاب می‌شوند بر اساس رابطه است که همین امر باعث بروز سوء مدیریت شدید در فضای شرکت دخانیات شده است .

نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز با تاکید بر اینکه شرکت دخانیات به جز چاپ تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار عملکرد مثبتی نداشته است، تصریح کرد: این سازمان تاکنون برای مدیریت مصرف و تقاضای سیگار نه تنها اقدام موثری نداشته بلکه فقط به چاپ تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار بسنده کرده است؛‌ لذا وقتی متولیان انفعالی عمل کنند مشخص و واضح است که قاچاقچیان از غفلت آنها سوء‌استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: شرکت دخانیات باید در این رابطه شفاف سازی کند که تاکنون چه عملکرد مثبتی در خصوص جلوگیری از قاچاق سیگار به کشور داشته است؟

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه افراد سازمان یافته‌ای در موضوع قاچاق سیگار به کشور دست دارند، تصریح کرد: باید مشخص شود حجم گسترده‌ای از سیگارهای قاچاق که در اغلب دکه‌های روزنامه فروشی و سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود از چه راهی وارد کشور می شود؛ حجم موجود نشان از ورود هفته‌ای چندین تریلی به کشور دارد.

ضرورت ایجاد سازوکارهای مناسب برای جلوگیری از قاچاق سیگار
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: آنچه در این خصوص مطرح می شود این است که سیگارهای قاچاق تنها از یک مسیر وارد نمی‌شود و قاچاقچیان با استفاده از خلاءهای موجود در مبادی رسمی کشور سوء استفاده می کنند؛ بر همین اساس مافیای سیگار همیشه چندین گام از مسئولان جلوتر هستند لذا در راستای جلوگیری از قاچاق سیگار به کشور بهتر است مبادی رسمی شناسایی و سیستم نظارت به روزرسانی شود.

وی بر حمایت دست های پشت پرده از مافیای قاچاق سیگار در کشور تاکید کرد وافزود:‌ به خاطر اینکه سیگار کالایی نیست که در هر شرایطی امکان قاچاق آن وجود داشته باشد بنابراین بسیار واضح و روشن است که پشت قاچاق سیگار دست‌های قدرتمندی وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ بر ضرورت ایجاد سازوکارهای مناسب برای جلوگیری از قاچاق سیگار به کشور تاکید کرد وافزود: دستگاه‌های نظارتی و همچنین شرکت دخانیات باید با برنامه‌ریزی منسجم و مداوم سازوکاری مناسبی را برای جلوگیری از قاچاق سیگار در کشور طراحی و ایجاد کنند.

انتقاد از افزایش مناطق آزاد در کشور
سعیدی با انتقاد از افزایش مناطق آزاد، بر ضرورت نظارت بیشتر بر این مناطق با هدف جلوگیری از قاچاق سیگار تاکید کرد وگفت: با وجودی که این مناطق در جهت توسعه و تقویت اقتصاد کشور ایجاد شده‌اند ولی متاسفانه نه تنها در توسعه کشور نقشی نداشته اند بلکه بزرگترین لطمه را به اقتصاد و تولید داخل وارد کرده اند به طوری که به خاطر عدم نظارت درست قسمت اعظمی از کالای قاچاق از این مناطق وارد می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان را در خصوص رونق اقتصاد در مناطق آزاد غیرواقعی خواند و تصریح کرد: شاید مسئولان گزارش و آمارهای خوبی از رونق اقتصاد و تولید و صادرات کالای تولید داخل در مناطق آزاد ارائه دهند ولی متاسفانه این آمارها آمارهای واقعی و قابل اعتماد نیست.

وی بر ضرورت جلوگیری از توسعه مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: متاسفانه مناطق آزاد محلی برای ورود کالاهای غیرمجاز و قاچاق هستند لذا باید برای حمایت از تولید داخل جلوی کالای قاچاق در مناطق آزاد گرفته و همچنین از توسعه این مناطق نیز جلوگیری شود.

ضرورت افزایش کیفیت سیگارهای داخلی برای رقابت با تولیدات خارجی
نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز درمجلس شورای اسلامی، افزایش کیفیت سیگارهای داخلی را برای رقابت با تولیدات خارجی ضروری خواند وافزود: متاسفانه به خاطر اینکه برنامه ریزی مناسبی برای رقابت با تولیدات خارجی نداشته ایم فقط به واردات اکتفا کرده ایم؛‌ لذا در راستای جلوگیری از قاچاق سیگار بهتر است کیفیت تولیدات داخل افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ بر محدود کردن استعمال دخانیات در کشور تاکید وتصریح کرد: بهتر است فضاهای مخصوصی در کشور برای استعمال سیگار درنظر گرفته شود و استعمال دخانیات به این فضاها محدود شود تا دیگر شهروندان از مضرات و خطرات آن در امان باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از کیفیت سیگارهای قاچاق، گفت: متاسفانه چون هیچ گونه کنترل و نظارتی بر سیگارهای قاچاق وجود ندارد لذا از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و استانداردهای لازم در تولید آنها رعایت نشده است.

در مبارزه با قاچاق سیگار هرگز موفق نبوده‌ایم
وی با انتقاد از اینکه هرگز در مبارزه با قاچاق سیگار موفق نبوده‌ایم، گفت: متاسفانه قاچاق سیگار در کشورهای دیگر با این تنوعی که در کشور ما وجود دارد دیده نمی شود و این موضوع مشخص می کند که هرگز در مبارزه با قاچاق این کالا موفق نبوده ایم؛‌ لذا سازمان های متولی در راستای حمایت از تولید داخل باید برنامه ریزی منسجم و مدونی را برای ریشه کن کردن قاچاق سیگار داشته باشند.

لزوم برنامه ریزی برای کاهش واردات سیگار
نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس نهم،‌ بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش واردات سیگار به کشور تاکید کرد و افزود: برای کاهش واردات سیگار به کشور باید طوری برنامه ریزی کنیم که نیازهای فعلی تامین و از طرف دیگر به تولید داخل ضربه وارد نشود؛‌ البته با افزایش کیفیت سیگارهای داخلی می توان با تولیدات خارجی نیز رقابت کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد:‌ البته بهتر است سیاست کلی در خصوص تولید و واردات سیگار به سمتی پیش رود که رفته رفته میزان مصرف دخانیات را کاهش دهیم‌ نه اینکه با بی‌توجهی شاهد رشد آن باشیم./