با وجود بیش از ۱۱۰۰ معدن در آذربایجان شرقی و غربی وضعیت معادن در این دو استان چندان مطلوب نیست

به گزارش صنعت خبرلری ،آذربایجان شرقی را می توان  از نظر وجود معادن یکی از غنی ترین استانهای کشور برشمرد در این استان حدود۶۰۰ معدن وجود دارد که نیمی از این معادن غیر فعال هستند.

تاکنون وجود ۵۲ نوع ماده معدنی از تعداد ۶۸ نوع مواد معدنی موجود در کشور در این استان شناسایی شده است.

 البته در زمینه فعال بودن معادن میان سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام مهندسی معدن استان اختلاف نظر وجود دارد چرا که سازمان نظام مهندسی معدن حضور کارشناس فنی در معادن را شرط فعال بودن و ایمن بودن معدن می داند و از نظر این سازمان حدود ۱۸۰معدن در استان کارشناس فنی دارد و بنابراین تنها این تعداد فعال شمرده می شوند.

اما از نگاه مسئولان دولتی معدنی که تولید دارد به عنوان معدن فعال شمرده می شود که ازاین دیدگاه بیش از ۴۰۰معدن در استان فعالیت می کند.

با توجه به اینکه ۹۲ درصد معادن استان مربوط به معادن شن و ماسه بوده و عملیاتهای بهره برداری بر روی زمین صورت می گیرد میزان حوادث در معادن استان بسیار پائین است که در سالهای اخیر با شناسایی نقاط حادثه خیز در معادن استان و ارائه آموزشهای ایمنی به بهره برداران حوادث معدنی کاهش ۳۰درصدی داشته است.

نقطه مهم در مورد معادن استان  بهره برداری واداره حدود ۹۵ درصد این معادن توسط افراد غیر متخصص در حوزه معدنی است که آسیب پذیری معادن  استان در برابر حوادث را به شدت افزایش می دهد.

۴۸۰ معدن در آذربایجان غربی وجود دارد که ۲۵۰ معدن یعنی حدود نیمی از معادن استان فعال است و ۵۱ نوع ماده نیز از این معادن کشف میشود.بیش از ۵ هزار نفر در معادن این استان مشغول به کار هستند که بیش از ۹۹ درصد کارگران را مردان تشکیل می دهند.

یکی از ویژگیهای منحصر به فرد معادن این استان ارزش افزوده بالای این معادن است به نحوی که یک سوم طلای کشور دراین استان قرار دارد بااین وجود معادن این استان ازماشین آلات فرسوده رنج می برند و این ماشین آلان فرسوده ضمن کاهش بهره وری موجب افزایش حوادث احتمالی برای کارگران هم می شود.

هرچند از میان ۵۴۰ حادثه کار استان در یکسال اخیر  حوادث ساختمانی بیشترین میزان را داشته و حادثه در معادن سهم قابل توجه و منجر به فوت را  نداشته اند اما کارشناسان ایمنی استان وجود ۱۰۰معدن متروکه ودر مناطق مختلف آذربایجان غربی و بهره برداریهای غیر مجاز از این معادن را زمینه ساز حوادث تلخ می دانند.

بازرسیهای مستمر از معادن استان و تاکید بر ارتقای ایمنی و استفاده از تجهیزات بهینه در این معادن موجب شده تا معادن استان از طرف سازمان صنعت ، معدن و تجارت نمره قبولی ایمنی بگیرند و سالانه کمتر از ۱۰نفر در معادن با آسیب دیدگی جزئی ناشی از کار درزمره حوادث کار ثبت می شود.