حضور نوجوانان آذربایجان شرقی در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی همواره تحت الشعاع دو گروه سنی دیگر کودکان یا جوانان بوده است.این گروه سنی اگر چه جمعیتی ۴۰۰هزار نفری را در استان شامل می‌شوند اما تا کنون مجتمع یا مجموعه خاصی برای آنان در تبریز یا شهرهای دیگر احداث نشده و آنان به صورت همزمان از امکاناتی که برای سایر گروه های سنی فراهم شده استفاده می‌کنند.یکی از آسیبهای مهم این موضوع عدم احساس هویت نوجوانی است به نحوی که نوجوانان مجبور به همسان سازی با کودکان زیر۱۰سال یا جوانان بالای۱۸سال هستند.بی ثباتی هویتی موجب شده تا نوجوانان بیشترین مراجعه به مراکز مشاوره روانشناسی را در تبریز داشته باشند و یکی از گلایه های والدین تبریزی بی تحرکی نوجوانان استان است که نیمی ازجمعیت نوجوانان را شامل می‌شود.
احداث دو مجموعه اختصاصی کودک و نوجوان توسط شهرداری تبریزهم بیشتر رنگ و بویی بچه گانه داشته است.
درحال حاضر چند شهر بازی اختصاصی نوجوانان توسط بخش خصوصی در کنار مجتمع های تجاری تبریز احداث شده که تفریح و سرگرمی در این مراکز هزینه قابل توجهی به نوجوانان تحمیل میکند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در سالهای اخیر تلاش کرده تا از مربیان و کارشناسان اختصاصی برای نوجوانان بهره مند شود تا بتوان خدمات آموزشی و مشاوره ای به این گروه سنی ارائه دهد اما قدیمی بودن امکانات این مرکز موجب شده تا تنها از بعد نیروی انسانی امکان ارائه خدماتی وجود داشته باشد.
با اینحال نوجوانان استان توانسته اند در زمینه های ورزشی و علمی در عرصه های ملی و بین المللی درخشش داشته باشند و سال گذشته ۸ نفر درعرصه مسابقات بین المللی رباتیک حضور موفقی داشته باشند.
فائز محمدی و الیار هاشمیان از جمله نوجوانان موفق استان بودند که در زمینه طراحی و ساخت استخر خورشیدی در سطح بین المللی درخشیدند.