در حالی که جایگزینی نیروگاه حرارتی تبریز بدون یک ریال هزینه ممکن است اما به نظر می رسد منافع شخصی و گروهی مانع از این کار می شود.

صنعت خبرلری ،  به گفته کارشناسان و متخصصان انرژی ، نیروگاه حرارتی تبریز که یکی از پر خطاترین و پر زیانترین نیروگاه های موجود در کشور است و حتی در صورت مصرف گاز، سالانه حدود ۸ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی جاری شده از زرینه رود را می بلعد، می تواند بدون ریالی هزینه جای خود را به نیروگاه های چند گانه و پاک بدهد اما این کار صورت نمی گیرد.

این نیروگاه که هر ساله در فصل زمستان و با طرح مازوت سوزی و آلایندگی به سر زبانها می افتد چندین سال است که کارایی موثر خود را از دست داده و ظرفیت نیروگاه تبریز که  دارای ۲ واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی است در مقایسه با نیروگاه های دیگر حتی در داخل استان کارایی بسیار کمتری به نسبت حجم و میزان خوراک مصرفی دارد.

این در حالی است که  امکان جایگزینی این نیروگاه مشابه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در هریس کاملا ممکن است و با توجه به زمینهای مرغوبی که این نیروگاه در کنار جاده تبریز – خسروشاه دارد امکان تامین هزینه لازم از محل فروش زمین ها برای مصارف تفریحی مانند احداث شهر بازی بزرگ در نزدیکی تبریز وجود دارد.

اما متاسفانه در سالهای اخیر این مهم مورد بی مهری واقع شده و با وجود اینکه نیروگاه حرارتی تبریز در صورت فعالیت با حداکثر توان نمی تواند انرژی مورد نیاز تبریز و صنایع را تامین کند، فکری به حال جایگزینی این نیروگاه نمی شود.