به گزارش صنعت خبرلری ، آذربایجان شرقی دو میلیون و چهار صد هزار هکتار مرتع و جنگل دارد که بیش از ۳۰ درصد این مراتع فقیر و در معرض نابودی است.
جنگلهای آذربایجان شرقی در سالهای اخیر با سرعت زیادی رو به کاهش است و در حالی که در سال ۹۱ مساحت جنگلهای این استان حدود ۱۹۰ هزار هکتار بود که ۱۶۴ هزار هکتار آن در ارسباران قرار داشت اما اکنون کل مساحت جنگلهای استان حدود ۱۵۶ هزار هکتار است که که اغلب مربوط به جنگل‌های ارسباران ومابقی به صورت نیمه انبوه وتنک است.
این استان حدود یک درصد از جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده و رتبه ۲۴ کشوری را دارد . تنوع گونه‌های گیاهی جنگل‌های ارسباران بسیار زیاد و بااهمیت است اکثر درختان این منطقه از بلوط تشکیل‌ شده ولی اهمیت عمده این جنگل‌ها به دلیل ذخیره ‌گاه بودن آن و تنوع زیستی فراوان آن است.
در سالهای اخیر با همراهی مردم و مشارکت آنان کاشت نهال های سماق و تمشک در ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های استان صورت گرفته است.
یکی از چالشهای مهم جنگلهای ارسباران آتش سوزی و تجاوز به حریم جنگل با ساخت و ساز غیر مجاز به شمار می آید و مسئولان همواره از کمبود نیرو و تجهیزات در این زمینه گله مند هستند اما با افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات منابع طبیعی و جنگلکاری استان درزمینه ارتقای تجهیزات نیز گامهای بزرگی برداشته شد به نحوی که انواع ماشین آلات مهار آتش سوزی وارد استان شد و سرعت کنترل آتش تا ۳برابر افزایش پیدا کرده است.
همچنین جذب نیروی حفاظتی از جنگلها و مراتع استان در دو سال گذشته حدود دو برابر افزایش داشته است.
با وجود مصوب شدن اعتبار ۶۲ میلیارد ریالی برای حفاظت از جنگلهای استان متاسفانه روند تخریبی در جنگلهای منحصر به فرد استان ادامه دارد.