شهر تبریز در مسابقه انتخاب پایتخت کتاب ایران با ۱۴ شهر دیگر به رقابت می پردازد
ابراهیم حیدری در این باره اظهار کرد: در این دوره از جشنواره «پایتخت کتاب ایران» ۱۰۰ شهر با حدود یک هزار و ۴۰۰ برنامه، طرح و ایده با محوریت ترویج فرهنگ کتابخوانی شرکت کردند که از آن می‌ان، ۱۵ شهر به مرحله نیمه نهایی داوری‌ها راه یافتند.

ایلنا نوشت :ادامه داد: این ۱۵ شهر براساس شاخص‌های جشنواره؛ یعنی تناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، تأثیرات پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، برخورداری از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری، داشتن قابلیت الگوبرداری، برخوداری از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا و ضمانت اجرا، ارزیابی و انتخاب شده‌اند.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» توضیح داد: تعداد و تنوع شهرهای شرکت کننده در این دوره از جشنواره نسبت به دوره پیش، از رشد ۶۰ درصدی برخوردار هستند. همچنین طرح‌ها و ایده‌هایی که در این دوره ارائه شده‌اند، هم به لحاظ جذابیت و خلاقیت و هم از نظر گستره اجرایی، انسجام و پیوستگی، قابل توجه هستند.

حیدری عنوان کرد: اصفهان، بوشهر، تبریز، خورموج، دزفول، رامهرمز، رشت، سبزوار، سیرجان، شهر ری، شهرکرد، شیراز، کاشان، نیشابور و یزد ۱۵ شهر راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی داوری‌ها به شمار می‌آیند.

وی بیان کرد: از میان این ۱۵ شهر، در ‌‌نهایت ۵ شهر به مرحله نهایی راه خواهند یافت که یک شهر عنوان پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص می‌دهد. چهار شهر دیگر نیز براساس تفاهمنامه‌ای که با بنیاد ملت منعقد شده است، از حمایت‌های این بنیاد و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار خواهند شد.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» افزود: آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» ۱۷ اسفندماه با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی نمایندگان مجلس و تنی چند از مسئولین کشوری در تالار وحدت برگزار می‌شود.