با آغاز فصل پائیز درختان جنگلهای ارسباران زودتر از بقیه جنگلهای کشور رنگ های گوناگون به خود گرفته اند.

اگر علاقه مند به پائیز وشنیدن صدای خش خش برگهای پائیزی زیر قدمهایتان باشید و برای لمس این فصل زیبا هم عجله داشته باشید، جنگلهای ارسباران بهترین گزینه برای شما خواهد بود، جنگلی به وسعت ۵۵۰ هزار هکتار که از چند روز قبل رنگ عوض کرده و جنگل یک دست سبز پوش به رنگهای متنوعی زینت داده شده است. رنگهایی که از زرد و نارنجی تا قرمز و قهوه ای را شامل می شود.جنگل‌های ارسباران در محدوده استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل واقع شده و از شمال به رودخانه ارس، از شرق به رودخانه دره رود، از جنوب به شهرستان هریس و از غرب به شهرستان‌های جلفا و مرند محدود می‌شود.این جنگل‌ها بازمانده بخشی از جنگل‌های میلیون ساله هیرکانی هستند که از دوره سوم زمین شناسی باقی مانده‌اند، تنوع حیات وحش این منطقه آنقدر بالاست که به آن موزه حیات وحش ایران لقب داده‌اند.این منطقه به عنوان ذخیرگاه زیست کره در سازمان یونسکو ثبت شده و این نشان از پوشش گیاهی و حیات جانوری غنی ارسباران دارد.
سفر به روستای علی آباد کلیبر، قلب زیبائیهای پائیزی
محمد رضا عزیزی ، از اهالی روستای علی آباد واقع در دره مکیدی کلیبر است که دو اتاق از خانه خود را به گردشگران اجاره می دهد و به گفته خودش در تمام ایام سال حتی زمستان و پائیز مسافر دارد. وی به خبرنگارهمشهری می گوید: هر فصل از سال جنگلهای ارسباران به ویژه در دره مکیدی و اطراف روستای علی آباد که در قعر منطقه قرار دارد، زیبائیهای خاصی دارد و علاقه مندان برای دیدن این جنگلها به این دره وروستا می آیند.
وی ادامه می دهد: پائیز ارسباران زیبائیهای خاص خود را دارد و درختان چند رنگ می شوند اما امسال این پدیده هم زودتر شروع شده هم تنوع رنگی هم بیشتر است که برای خود اهالی هم جالب است.
به گفته این فرد بومی برگ درختان دو هفته زودتر تغییر رنگ داده اند و رنگ بندی قهوه ای در میان برگ ها بیشتر است ضمن اینکه برگ ریزان هم رخ داده است که معمولا از اواسط آبان ماه آغاز می شود.
علت رنگ بندی متفاوت جنگلهای ارسباران
کارشناس مرتع و جنگلداری با بیان اینکه تنوع درختان جنگلهای ارسباران بیشتر بوده و بر همین اساس تنوع برگهای پائیزی هم بیشتر است ، می گوید: در بهار و تابستان درختان برگ ‌ریز درمی‌آورند که به‌عنوان کارخانه‌ غذای آن‌ها در این فصل عمل می‌کنند و برگ‌ها دارای کلروفیل یا سبزینه هستند که بر بقیه مواد شیمیایی موجود در برگها غلبه می کنند و بنابراین در فصل بهار و تابستان برگ درختان اغلب سبز است.
شیرین ثابتی به خبرنگار همشهری می گوید: رنگ دانه های زرد و نارنجی و قهوه ای درختان در منطقه ارسباران با رسیدن پاییز که روزها کوتاه‌تر و دمای هوا پایین می‌آید بیشتر خود را نشان می دهد و همزمان با کاهش میزان کلروفیل در برگ‌ها، رنگ سبز آن‌ها نیز از بین می‌رود.
وی تاکید می کند: در منطقه ارسباران بر خلاف شمال کشور هوا زودتر سرد می شود و روزهای پائیزی همراه با یخبندان و برف است. دمای هوا در این منطقه در اواسط پائیزبه ویژه شبها تا زیر صفر هم می رسد که موجب به خواب رفتن سریعتر درختان و عدم نیاز به مواد مغذی برگها شده ودر نتیجه درختان پاییزی به رنگ های مختلفی مبدل می شوند که چند هفته زودتر از بقیه جنگلها است.

وی تصریح می کند: در جنگلهای ارسباران علاوه بر رنگ زرد و نارنجی رنگهای قرمز روشن، قرمز تیره وقرمز مایل به قهوه ای دیده می شود ودر مخروطداران هم که برگهای خود را در پاییـــز از دست نمی‌دهند به قهوه‌ای روشن بدل می‌شود که خود عامل روشن‌تر شدن رنگ در بهار است.
این کارشناس جنگلداری با اشاره به آغاز سریعتر تغییر رنگ درختان و تنوع رنگی بیشتر برگها در سالجاری عنوان می کند: امسال جنگلهای ارسباران با آفت های حشره ای رودرو بود که این افتها تا تاپیز هم ادامه داشت و به همین خاطر قبل از زمان عادی سالانه برخی درختان تغییررنگ داده اند که دلیل آن را می توان به تولید رنگدانه های سرخ برای مبارزه با حشرات توسط درختان ارسباران نسبت داد.
فعالیت کمیته‌ صیانت از جنگل‌های ارسباران در پائیز و زمستان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه جنگلهای ارسباران درپائیز از خطر پذیری بالایی برخوردار هستند، می گوید: در این فصل گردشگران برای دیدن زیبائیهای پائیزی به منطقه می آیند و متاسفانه خطاهای انسانی دربرخی موارد رخ می دهد که منجر به حادثه و آتش سوزی می شود.
محمد باقر هنربربا بیان اینکه کمیته‌ صیانت از جنگل‌های ارسباران از چند ماه قبل به صورت جدی تر فعال شده است، ادامه می دهد: در شهرهایی که در حوزه جنگل های ارسباران قرار گرفته اند این کمیته فعال است و در پائیز و زمستان هم رصد و مراقبت صورت می گیرد و امیدواریم گردشگران و علاقه مندان به جنگلها با رعایت اصول ایمنی و پرهیز از روشن کردن آتش از این جنگلها دیدن کنند.
وی ادامه می دهد: گرمای بالای هوادر تابستان سال جاری و وقوع سیل در بخشی از جنگل موجب آسیبهایی به محیط جنگلی و درختان شده و مسئولان محیط زیست و جنگلداری استان هم با توجه به فرا رسیدن پائیز اقدامات حمایتی لازم از محیط زیست را منطبق با برنامه های کمیته صیانت انجام می دهند.