یک هزار هکتار مصوبه محیط زیست بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در تبریز صادر شده و مشکل خاصی در تامین زمین برای واحدهای صنعتی نداریم و به دنبال استقرار واحدهای صنعتی کم آب در این شهرک هستیم.

به گزارش صنعت تبریز ، به نقل از فارس محمدعلی عسگری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه مجموعه شهرک‌های صنعتی استان به دنبال بهبود فضای کسب و کار است تا سهم استان آذربایجان شرقی در صنعت کشور را بالا ببرد، اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با ایجاد مراکز فناوری، آموزش‌های تخصصی و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه فضای کسب و کار و جلوگیری از بیکاری و کمک به اشتغال به وظایف خود در حوزه افزایش توان رقابت‌پذیری صنایع استان عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه ایجاد ۵۳ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی در استان مصوب شده است،‌ اضافه کرد:‌ واگذاری زمین در ۴۴ شهرک صنعتی انجام شده و تلاش می‌کنیم تا طی دو سال ۹ شهرک صنعتی جدید را راه‌اندازی و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی از راه‌اندازی و احداث پنج شهرک تخصصی صنعتی در استان خبر داد و گفت: شهرک تخصصی سنگ در آذرشهر آماده کلنگ‌زنی و در سال ۹۵ با ایجاد زیرساخت‌ها آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرک تخصصی مس در ورزقان در حال تملک زمین بوده و با آماده‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها به دنبال بهره‌برداری از این شهرک در سال ۹۶، واگذاری آن به سرمایه‌گذاران آغاز می‌شود.

عسگری شهرک تخصصی صنفی و شهرک تخصصی بازیافت را در مرحله مکان‌یابی برای ایجاد این شهرک‌های تخصصی اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این شهرک‌ها نیز در سال ۹۵ و ۹۶ به مرحله واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی از توسعه شهرک‌های صنعتی سلیمی در ۵۰۰ هکتار، اهر، کلیبر، میانه یک، شبستر و صنایع ساختمانی، فناوری قطعات ساختمانی، بیلوردی و عالی‌نسب خبر داد.

عسگری با بیان اینکه امسال اجرای قرارداد ۲۵۰ پروژه عمرانی در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی منعقد شده است، تصریح کرد: پروژه نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی استان وجود ندارد.

فعالیت ۲۱۹۲ واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه ۱۵۵ واحد صنعتی با ۳۴۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی در یک سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی استان ۲ هزار و ۱۹۲ واحد در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی کل میزان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان را تا به امروز ۷ هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۳ هزار و ۳۶۸ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی اشتغال دارند.

اعلام ظرفیت تولید در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی

عسگری به راندمان تولید براساس رشته صنعت در واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و افزود: ۶۹۸ واحد صنعتی با ظرفیت یک تا ۴۹ درصد، ۶۹۱ واحد صنعتی با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۴۲۹ واحد صنعتی با ظرفیت ۷۱ تا ۱۰۰ درصد فعالیت می‌کنند.

وی از غیر فعال بودن ۳۷۴ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان خبر داد و اظهار داشت: ۶ واحد تولیدی به علت قدیمی بودن ماشین آلات، ۸۷ واحد تولیدی به علت فقدان بازار، ۱۹ واحد تولیدی به علت نبود مواد اولیه، ۲۰۶ واحد صنعتی به علت کمبود نقدینگی و ۵۶ واحد تولیدی به علت اختلاف شرکا تعطیل شده‌اند.

عسگری خاطرنشان کرد: میزان تعطیلی مطلق در شهرک‌های صنعتی کشور ۱۹ درصد است که این رقم در استان آذربایجان‌شرقی ۱۷ درصد و کمتر از کشور است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی از فعالیت شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی در تبریز به عنوان نخستین شهرک سرمایه‌گذاری خارجی کشور خبر داد و گفت: در این شهرک صنعتی ۸۰ واحد صنعتی و تولیدی با برندهای مشهور از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، ایتالیا، چین و روسیه فعالیت می‌کنند.

استقرار ۵۰ درصد واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی در شهرک‌های صنعتی

وی با اشاره به استقرار ۵۰ درصد واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی در شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: شهرک صنعتی شهید سلیمی یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های شمال غرب کشور است و نزدیک ۲۰ هزار نفر در آن اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه تنها در شهرک سلیمی نزدیک به ۴۰ کیلومتر جاده وجود دارد، گفت: طرح توسعه شهرک سلیمی تبریز در ۵۰۰ هکتار در برنامه مرحله انتقال زمین از امور اراضی است که امیدواریم به زودی آغاز شود.

واگذاری زمین در بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه

وی در ادامه به احداث شهرک بعثت تبریز به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: به دلیل اهمیت و وسعتی که این شهر صنعتی دارد و همچنین لزوم پیش‌بینی‌های اصولی برای استقرار صنایع مختلف، مراحل مطالعاتی این شهر صنعتی به صورت ریز و با دقت بالا انجام گرفت که این دقت زمان آغاز مراحل اجرایی آن را افزایش داد.

عسگری وسعت شهرک صنعتی بعثت را ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: یک هزار هکتار مصوبه محیط زیست این شهرک صادر شده و مشکل خاصی در تامین زمین برای واحدهای صنعتی نداریم و به دنبال استقرار واحدهای صنعتی کم آب در این شهرک هستیم.

* فسخ قرارداد واحدهای راکد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی به نسبت دیگر استان‌ها واحدهای فعال صنعتی بسیاری وجود دارد، گفت: در این میان قرارداد برخی واحدهای غیرفعال نیز که ظرفیت و توانایی مدیریت زمین‌های واگذار شده برای ایجاد کارخانه‌های تولیدی را نداشتند، فسخ شده است.

وی از فسخ قرارداد زمین به وسعت ۷۰ هکتار در شهرک‌های صنعتی استان در دو سال گذشته خبر داد.