رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از برگزاری آیین شکرگزاری گندم و تجلیل از کشاورزان برتر در استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان با اشاره به نزدیک شدن به فصل کشت در آذربایجان شرقی گفت: باید با برنامه‌ریزی درست، توجه ویژه‌ای به تأمین نهاده‌های لازم برای آغاز کشت داشته باشیم، چراکه با آغاز فصل کشت، کمبود بذر و کود قابل‌قبول نخواهد بود.
وی در خصوص افزایش سهم حوزه کشاورزی از تملک دارائی‌های استان گفت: در جلسه شورای معاونین وزارت جهاد کشاورزی که به‌صورت وبیناری برگزار می‌شد، این موضوع مطرح شد و سهم استان‌های دیگر از اعتبارات این بخش نیز مطرح گردید. در آذربایجان شرقی سهم بخش کشاورزی از این اعتبارات ۸ درصد است که ضرورت دارد، افزایش پیدا کند و برای رسیدن به این هدف می‌توانیم از تجربه استان‌هایی که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند استفاده کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ایجاد کارگروه تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی گفت: تنظیم بازار در ساختار جهاد کشاورزی یک ضرورت همیشگی است و به این صورت نیست که اگر وزارت بازرگانی ایجاد شود ما وظیفه و نیازی به این حوزه نداشته باشیم. همان‌طور که قبل از اجرای قانون انتزاع نیز بخش تنظیم بازار در جهاد کشاورزی وجود داشت و فعالیت می‌کرد. کارگروه استانی تنظیم بازار باید به‌ صورت مستمر به رصد قیمت‌ها بپردازد.
فتحی از برگزاری آیین شکرگزاری برداشت گندم و تجلیل از کشاورزان پیشرو و برتر استان تا پایان شهریورماه خبر داد.
وی با اشاره به‌ضرورت اتمام طرح‌های راکد و نیمه‌تمام بخش کشاورزی در استان، گفت: طرح‌ها نیمه‌تمام و راکد باید شناسایی‌شده و به تفکیک زیر بخش آن مشخص شود و برای احیا این واحدها برای هرکدام راهکاری ارائه شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر ضرورت شناسایی ظرفیت‌های خالی در حوزه پرورش طیور تأکید کرد و ادامه داد: باید هرماه ظرفیت خالی جوجه ریزی هر شهرستان به تفکیک مشخص شود و بر این اساس، شهرستان‌ها را به افزایش جوجه ریزی با استفاده از ظرفیت خالی، مکلف کنیم. موفقیت در حوزه تنظیم بازار در گرو افزایش تولید است.
فتحی در خصوص تخصیص اعتبارات در دومین سفر ریاست‌جمهور به آذربایجان شرقی برای بهبود ضریب مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی گفت: باید در این زمینه با نظر استاندار محترم، یک کارگروه استانی ایجاد شود تا بانک‌ها نیز در این برنامه پای کار بیایند. تسهیلات تخصیص‌یافته در این حوزه تنها محدود به بانک کشاورزی نیست بلکه ۴ هزار میلیارد از این تسهیلات به بانک‌های دیگر محول شده است که بدون همراهی این بانک‌ها، پرداخت این تسهیلات با مشکل مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: این کارگروه همچنین می‌تواند به این مسئله بپردازد که تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای خرید تراکتور به چه افرادی اختصاص می‌یابد و شاخص‌هایی در این زمینه تعریف و تعیین کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر پیگیری تخصیص اعتبارات مصوب شده در سفر ریاست جمهوری تأکید کرد و ادامه داد: بخش‌های تخصصی با فرمانداران تعامل داشته باشند و اگر راهکاری برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام پیشنهاد می‌شود، از این راهکارها استقبال شود.
فتحی بر ضرورت بازنگری در برنامه‌های ترویجی و بومی‌سازی این برنامه‌های تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ها باید مورد ارزیابی مستمر قرار گیرد تا بازخورد آن‌ها مشخص شود. می‌توان کمیته‌ای تشکیل داد تا با نظر این کمیته کارشناسان حاضر در برنامه یاشیلیق انتخاب شوند.
وی ارزیابی مستمر مدیران بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده را ضروری دانست و گفت: این ارزیابی هم از برخورد سلیقه‌ای با مدیران جلوگیری می‌کند و هم این امکان را فراهم می‌کند که اگر مدیری کارآمدی لازم را نداشت، با نظر جمعی تغییر پیدا کند و شخص کارآمدتری جایگزین وی شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری اهل بیت، انسان را موجودی ذاتاً کمال‌جو قلمداد کرد و افزود: یکی از فلسفه‌های خلقت انسان این است که رشد کند، به کمال برسد و رنگ و بوی خدایی به خود بگیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید نجفی سه شرط برای رسیدن انسان به موفقیت مطرح کرد و گفت: اولین شرط مشورت در کارهاست چراکه در قرآن کریم نیز آمده است؛ «شاورهم فی الامر». انسان در همه حال به مشور نیاز دارد.