سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: روزانه حدود ۶۳٫۵ میلیون لیتر بنزین در ۹ پالایشگاه تهران، اراک، اصفهان، بندرعباس، تبریز، شازند، کرمانشاه، شیراز و آبادان تولید می‌شود.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایسنا، حسین امیری خامکانی اظهار کرد: اکنون در شرایط عادی به صورت میانگین ۷۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور است اما در ایام پیک مانند تعطیلات عید به ۱۰۰ میلیون لیتر هم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه رشد مصرف سالانه بنزین حدود دو و نیم درصد است، افزود: پیش بینی می کنیم امسال مصرف رشد بنزین بیشتر نشود و رشد مصرف گازوئیل نیز کاهش یابد.

امیری بیان کرد: با سیاست هایی که دولت در پیش گرفته، سوخت نیروگاه هایمان عمدتا با گاز است که در گذشته سوخت مایع نیز مصرف می شد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس ادامه داد: مازوت هم در کشور مصرف نیروگاهی ندارد و عمدتا در حال صادرات مازوت هستیم.

وی گفت: امیدوارم در پروژه پالایشگاهی کشور به گونه‌ای پیش رویم که مازوت کمتر تولید شود و عمدتا بنزین تولید کنیم.

امیری تصریح کرد: با تامین منابع مالی، فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس تا پایان شش ماهه اول سال ۹۵ به بهره برداری می رسد و در تولید بنزین کشور خودکفا می‌شویم.

وی اضافه کرد: همچنین با بهره برداری از فازهای دوم و سوم این پالایشگاه تا پایان سال ۹۵ و طرح توسعه سایر پالایشگاه‌ها، ایران به یک کشور صادر کننده بنزین تبدیل می‌شود.