انتصاب دو آقازاده در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ علی عسگری و هیات مدیره به اختلاف خوردند

عبدالعلی علی عسگری در انتصابی عجیب دو آقازاده را به عضویت هیات مدیره یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس منصوب کرده است. اعضای هیات مدیره نیز در واکنش به این انتصاب سیاسی و غیر تخصصی واکنش نشان داده‌اند و نامه مخالفت را به نهاد‌های نظارتی و بورس ارسال کرده‌اند. رویداد۲۴ در این گزارش به این موضوع پرداخته است.

علی عسگری هلدینگ خلیج فارس

رویداد۲۴ رایان حسینی: این روزها ، برای آقازاده‌ها ایام پرباری است؛ چه اینکه با حکم عبدالعلی علی عسگری دو آقازاده به عضویت هیات مدیره شرکت تجارت صنعت خلیج فارس از زیرمجموعه‌های مهم هلدینگ خلیج فارس منصوب شدند. این شرکت در حقیقت متولی فروش و صادرات کلیه شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس است و همین مسئله اهمیت این مجموعه را نشان می‌دهد.

در حال حاضر محمدباقر بیات فرزند عبدالحسین بیات رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و سجاد روستا آزاد فرزند رضا روستاآزاد عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در حالی به عضویت هیات مدیره یکی از مهمترین شرکت‌های نفتی ایران منصوب شده‌اند که یک روز هم سابقه حضور در صنعت نفت را نداشته‌اند.

این انتصاب از آنجا اهمیت دارد که به خاطر پرونده قضایی پیچیده شرکت تجارت صنعت خلیج فارس و مواردی همچون «عدم برگشت پول‌های ناشی از صادرات»، حتی مدیر عامل شرکت با حکم قضایی تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج است تا تکلیف این پرونده مشخص شود. این یعنی در حالی که شرکت در یکی از مهمترین دوره‌های حیات خود به سر می‌برد و نیاز به مدیرانی کارآزموده دارد، عبدالعلی علی‌عسگری در حکمی عجیب دو آقازاده بدون تخصص را به این شرکت فرستاده است.

یک منبع آگاه به رویداد۲۴ گفته انتقاد از انتصاب این دو آقازاده آنقدر زیاد بود که حتی اعضای هیات مدیره در نامه‌ای رسمی اعتراض و آن را به نهاد ناظر نیز ارسال کرده‌اند. در حقیقت این نخستین بار است که اختلافات درون‌سازمانی به بیرون از مجموعه رفته است و اتفاقا به همین دلیل می‌توان به اهمیت موضوع پرداخت.


برای آنکه بدانید ماجرا چقدر جدی است، کافی است نگاهی به ترکیب هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس بیندازیم. در این شرکت پیام کهتری انور (نیروی نزدیک به جلیلی که با حقوق نجومی به وزارت نفت رفت) و بیژن چگنی و علی عسگری نماینده دولت (NPC) هستند و حسن تقوی گنجی و ولی‌الله حاجی‌پور نماینده صندوق بازنشستگی نفت در هلدینگ خلیج فارس هستند. این یعنی دو نفر از ترکیب هیات مدیره مستقیما از سوی عبدالحسین بیات منصوب شده‌اند، با این حال آنها نسبت به انتصابات فامیلی و حضور آقازاده بیات انتقاد داشته‌اند تا به این ترتیب اعضای هیات مدیره به دنبال عزل انتصابات سیاسی صورت گرفته توسط علی‌عسگری در صنعت نفت باشند.

ماجرای این انتصاب هم از آنجا آغاز شد که ابتدا رشید قانعی برای مدیرعاملی شرکت پترول (بزرگترین شرکت تابعه هلدینگ) به هیات مدیره هلدینگ پیشنهاد شد ولی هیات مدیره به دلایلی همچون نداشتن تجربه مشابه، نداشتن سابقه مدیریتی و … او را مناسب مدیرعاملی پترول ندانست، با این حال علی عسکری، بدون اخذ نظر هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس و کمیته انتصابات شرکت مدیران عامل شرکت‌های بندرامام، پترول، اروند و پتروشیمی بین‌الملل را تغییر داد و سپس در یک اقدام که ظاهرا با هماهنگی عبدالحسین بیات (رییس هیات رییسه صندوق نفت) بود، اعضای هیات مدیره شرکت تجارت صنعت را تغییر داد!

برای آنکه بدانید انتصاب آقازاده‌ها در چه شرایطی انجام شده، بهتر است این را بدانید که هلدینگ خلیج فارس بزرگترین شرکت بورسی کشور با ظرفیت تولید بیش از ۲۴ میلیون تن در سال و توان صادراتی ۸ میلیارد دلار محصولات شیمیایی، یکی از شرکت‌های استراتژیک کشور در زمان تحریم در زمینه تامین ارز بوده است.

عملکرد مالی این شرکت نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه در دست اجرا دارد که ۴۰ درصد سهام آن، سهام عدالت، ۱۸ درصد متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ۳۴ درصد هم متعلق به صندوق‌های نفت و تامین و مابقی سهام در اختیار بازار سرمایه و سهام ترجیحی کارکنان است.


 


با توجه به اینکه بیشتر پرسنل هلدینگ رسمی نفت و تابع صندوق نفت هستند، چارت جاری شرکت همان چارت نفت مربوط به زمان تاسیس شرکت است. تیم مدیریتی جعفر ربیعی مدیرعامل وقت، اقداماتی برای تغییر چارت انجام داد و در اواخر دوره او، زمانی که هیات مدیره اکثریت لازم را نداشت، از این خلاء استفاده و چارتی برای اجرا به شرکت ابلاغ شد. با همان چارت ابلاغ‌شده توسط ربیعی، آن زمان ده‌ها مدیر جدید منصوب شدند.

یکی از کارکنان باسابقه هلدینگ خلیج فارس به رویداد۲۴ می‌گوید: انتصابات سیاسی در صنعت نفت همیشه وجود داشته و از این طریق بزرگترین خسارت‌ها به صنعت نفت خورده است و افرادی به این حوزه وارد شده‌اند و پست مدیریتی گرفته‌اند که گاه یک روز هم سابقه صنعت نفت را نداشته‌اند. در دوره آقای ربیعی این مشکل بیشتر شد زیرا آن زمان چارتی تهیه شده بود که با ابلاغ آن، افرادی زیادی بدون سابقه، مدیر صنعت نفت شدند. البته چارت ابلاغی آقای ربیعی مورد پذیرش مدیران هلدینگ نبود و در حقیقت در تعارض جدی با منافع کارکنان نفتی و سیستم جامع نفت بود و بسیاری از کارشناسان می‌گفتند این چارت حتی قابلیت اجرا ندارد. در هلدینگ خلیج فارس هم هیات مدیره جدید هلدینگ از روز اول درخواست توقف انتصابات براساس چارت ابلاغی آقای جعفر ربیعی بودند، ولی آقای علی عسکری در اقدامی عجیب همان مسیر آقای ربیعی را رفت و به عبارتی کاری کرد که دستش برای هرگونه انتصاب بدون پذیرش نظر هیات مدیره باز بماند.

او درباره انتصابات اخیر علی عسکری و حضور آقازاده‌ها می‌گوید: ببینید دو نفر از اعضای هیات مدیره نماینده صندوق هستند؛ این یعنی آنها نماینده مستقیم آقای بیات هستند، با این حال این انتصاب آنقدر سیاسی و غیرتخصصی بوده که حتی آنها جلوی پسر خود عبدالحسین بیات را گرفته‌اند.

او می‌گوید: مطابق ماده ۴۷ اساسنامه، مدیرعامل هلدینگ فقط مجری مصوبات هیات مدیره است نه آنکه سر خود هر گونه بخواهد تصمیم بگیرد و دست به چینش نیروها بزند. همچنین براساس اساسنامه شرکت هلدینگ خلیج فارس و مطابق بند ۵ از ماده ۴۱ اختیارت هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس (تصویب ساختار سازمانی، شرایط استخدام و… برعهده هیات مدیره است) البته تا جایی که اطلاع دارم نهاد‌های نظارتی نیز ابهاماتی در این زمینه طرح کرده‌اند و هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس هم به دنبال آن است که هیات مدیره‌های تازه منصوب‌شده اجازه شروع فعالیت در شرکت‌ صنعت تجارت و… را نداشته باشند.