معاون اجرایی رییس جمهور در خصوص آخرین وضعیت استقلال شرکت مس سونگون آذربایجان، اظهار کرد: این مصوبه به تایید نهایی رسیده و قرار است به زودی ابلاغ شود.

استقلال شرکت مس سونگون به زودی ابلاغ می‌شود

محسن منصوری سه شنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه در جلسه بررسی مصوبات سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی که در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: بحث استقلال شرکت منطقه‌ای مس سونگون کار سختی بود اما اکنون کارش کاملا انجام شده و هیات مدیره آن را امضا کرده و وزارت صمت نیز با آن موافقت کرده که طی چند روز آینده، این تاییده ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با ابلاغ این موضوع، دستور رئیس جمهور در زمان سفر به استان عملیاتی شده و شرکت مس سونگون، شرکتی با مدیریت آذربایجان شرقی خواهد بود.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی در تخصیص مصوبات سفر ریاست جمهوری در سازمان بودجه، سومین استان کشور است، ادامه داد: برخی از دستگاه‌های اجرایی در بحث تامین اعتبار مصوبات سفر ریاست جمهور عقب هستند که بایستی پیگیری‌های مربوطه و آسیب شناسی انجام و تخصیص اعتبار عملیاتی شود.

منصوری در ادامه با اشاره به بهبود شاخص‌های مختلف کشور در سال‌ گذشته، گفت: کسری بودجه ۴۸۰ همتی در سال ۱۴۰۰ داشتیم که این مشکل با عزم دولت سیزدهم حل شد و در سال ۱۴۰۱ علی رغم تمامی مشکلات و فشارها، به رکورد تاریخی در بحث تملک دارایی و منابع عمرانی رسیدیم.

وی افزود: نزدیک به ۲۷۰ همت تزریق منابع عمرانی در سطح کشور طی سال ۱۴۰۱ داشتیم که در دوران بعد از انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه اقتصاد و دیپلماسی خارجی، ادامه داد: امروز کشورهایی که از مواضع مختلف با ما صحبت می‌کردند، برای ارتباط با ما صف کشیده‌اند که این امر برای ما فرصت ایجاد کرده است. سفر اخیر رئیس جمهور به سوریه نیز یک سفر ممتاز بین المللی بود و بنا بر گفته‌ی بسیاری، این سفر توفیقاتی داشته و جبهه مقاومت را تا مدت‌ها بیمه کرد.

معاون اجرایی رییس جمهور اظهار کرد: مشکلات جدی در حوزه اقتصاد به خصوص بحث ارز، معیشت و گرفتاری‌های مردم داریم و بیشتر از همه رئیس جمهور و هیات دولت بر جزئیات این مسائل اشرافیت دارند اما امروز در بسیاری از شاخص‌های کلیدی پیشرفت کرده‌ایم. یکی از مهمترین شاخص‌ها، رشد اقتصادی است که پیش از این صفر و یا منفی بود که امروز به مثبت چهار درصد رسیده است.

وی افزود: در بحث فروش نفت به رشد مثبت ۱۵ درصد رسیدیم و شاخص رشد نقدینگی نیز از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد بهبود یافته است.

وی با بیان این‌که با بررسی حوزه‌های مختلف می‌توان دید که دولت اقدامات بزرگی حتی در حوزه‌هایی که انتقادات جدی وجود دارد، انجام داده است، اظهار کرد: با تمامی انتقاداتی که در جامعه وجود داشته و بخشی از آن کاملا به حق است، تولید خودرو از کمتر از ۹۰۰ هزار قطعه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه رسیده که نشان از رشد تولید است.

منصوری با بیان این‌که سمت و سوی حرکت دولت به صورت جهادی و به سمت درست است، افزود: برخی از رفتارهای اداری ما مردم را اذیت می‌کند. برخی پروژه‌هایی مثل راه آهن تبریز- میانه که چندین دهه از شروع آن می‌گذرد، اگر بعد از ۲۰ سال بخواهیم افتتاح کنیم، دیگر لذتی برای مردم ندارد بنابراین باید پروژه‌ها را سریع، دقیق، فنی و مهندسی به نتیجه برسانیم و سفر ریاست جمهوری به استان‌ها نیز یک راه میان بری برای ارائه خدمات باکیفیت است که نشان از مدیریت جهادی بوده و این مدیریت در آذربایجان شرقی هم قابل شهود است.

وی با اشاره به این‌که دولت پیگیر کمربندی دوم تبریز بوده و راه آهن تبریز-میانه نیز به دست رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: استاندارهای منطقه در تلاش برای تکمیل طرح‌ها به خصوص در حوزه احیای دریاچه ارومیه هستند و رئیس جمهور نیز پیگیر این موضوع است. در جلسه اخیر با حضور هیات وزرا هم مقرر شده تا ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های احیای دریاچه کمک شود. هرچند هر سه ماه یکبار یک پروژه مرتبط با احیای آن تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

وی در ادامه گفت: تبریز و آذربایجان شرقی برای معادلات ما یک استان و یا شهر نیست بلکه در سطح منطقه و شمالغرب کشور اثرگذار بوده و اگر چرخ این منطقه در حوزه‌های مختلف که امروز هم پیشتاز است، به حرکت درآید، چرخ منطقه به حرکت درمی‌آید و در استان‌های مجاور تاثیر می‌گذارد.

منصوری افزود: سرمایه های مختلفی در این خطه وجود دارد که بزرگترین آن، نیروی انسانی است که باید به بهترین شکل از آن استفاده شود.

وی با اشاره به شرایط کشور، گفت: عزم رئیس جمهور و هیات دولت تمرکز بر کار است که این امر در میزان وقت گذاری، حرکت مجدانه، طراحی و برنامه ریزی رئیس جمهور با کار شبانه روزی مشهود است و ایشان با دقت نظر و پیگیری ویژه می‌خواهند تا گرهی از جزئی ترین مسائل باز کنند.

ایسنا