استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به ظرفيت هاي علمي، تخصصي و دانشگاهي اين استان ، خواستار حضور و فعاليت شركت هاي دانش بنيان سراسر كشور در اين استان شد.

به گزارش صنعتیمیز به نقل ازایرنا، اسماعيل جبارزاده روز سه شنبه در سيزدهمين كنگره ايمونولوژي و آلرژي ايران در تبريز، با بيان اينكه دولت تدبير و اميد مجوز ايجاد و راه اندازي منطقه ويژه علم و فناوري را در تبريز صادر كرده است، اظهار كرد: اين منطقه تنها مركز تجاري سازي علم و تحقيق در ايران خواهد بود.
وي گفت’ اگر شركت هاي دانش بنيان به تدريج فعاليت هاي تجاري و بازرگاني خود را به اين منطقه سوق دهند، دستاوردهاي بزرگي نصيب كشور خواهد شد.
وي افزود: تمامي قوانين مربوط به مناطق آزاد تجاري و صنعتي در منطقه ويژه علم و فناوري تبريز نيز حاكم بوده و شركت هاي علم و تحقيقاتي و مراكز پژوهشي به راحتي مي توانند از مزيت هاي اين منطقه براي تجاري سازي فعاليت هاي علمي خود بهره مند شوند.
جبارزاده ، يكي از رسالت هاي مهم و محوري شركت هاي دانش بنيان را خلق ثروت براي كشور دانست و يادآور شد: منطقه ويژه علم و فناوري تبريز مي تواند با استفاده از ظرفيت هاي اين شركت ها، با توجه به پيشينه تجارت و بازرگاني در اين منطقه، كمك شايان توجهي به بارورسازي اقتصادي آنها بكند.
وي ، بازار ۷۵ ميليوني ايران را زمينه اي بسيار مناسب براي فعاليت شركت هاي دانش بنيان عنوان و اظهاركرد: از آنجائي كه تبريز دروازه ورود ايران به اروپا و آسياي ميانه و قفقاز است، مي توان با تجاري سازي اين دستاوردها موجب رشد و رونق اقتصادي در كل كشور شد.
جبارزاده به فعالان دانشگاهي و صاحبان شركت هاي تحقيقاتي و پژوهشي اطمينان داد ، تبريز مي تواند كارهاي تحقيقاتي آنها را تجاري سازي كرده و منافع اقتصادي و مالي آنها را تامين كند.
سيزدهمين كنگره ايمونولوژي و آلرژي ايران با حضور استادان و متخصصان اين شاخه از علم پزشكي امروز/ سه شنبه/ در تبريز آغاز به كار كرد.
اين كنگره سه روزه تا ۱۰ ارديبشهت ماه در محل مجتمع رفاهي و تفريحي پتروشيمي تبريز ادامه دارد و علاوه بر برگزاري نشست هاي علمي و تخصصي ، كارگاه ها و نمايشگاهي نيز از آخرين دستاوردهاي علم ايمونولوژي و آلرژي در كشور، برپا شده است.
از ميان ۸۰۰ اثر ارسال شده به دبيرخانه اين كنگره ، تعداد ۲۰۰ عنوان مقاله را براي ارايه در طول برگزاري كنگره شده و بقيه آثار نيز در پوستري جداگانه منتشر شده است.
برپائي تعداد ۳۰ پنل تخصصي در طول برگزاري كنگره و كارگاه ها و نمايشگاه هاي تخصصي از برنامه هاي جنبي اين كنگره است.
ايمونولوژي يا ايمن شناسي يكي از شاخه‌هاي زيست‌ پزشكي علم طب است كه به بررسي انواع واكنش ايمني جانداران در برابر آنتي ژن‌هاي بيگانه و روند ايجاد مصونيت در برابر عوامل بيماري زا مي ‌پردازد.
اين علم هم به جنبه هاي فيزيولوژيك پاسخ دفاعي بدن به عوامل بيگانه و هم به جنبه هاي پاتولوژيك سيستم ايمني مانند بيماري هاي خودايمني، حساسيت، نقص ايمني، واكسيناسيون و پيوند اعضاء مي‌ پردازد.