استاندار اذربایجان شرقی در بازدید از شهر خامنه زادگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستور احیای خانه پدری رهبری را داد و گفت: احیای خانه پدری مقام معظم رهبری محور توسعه شهر خامنه خواهد بود.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایرنا، اسماعیل جبارزاده روز چهارشنبه پس از شرکت در شورای اداری استان در شهرستان شبستر ، در شهرداری خامنه، اظهار کرد: با احیای این خانه، گردشگری شهر خامنه تقویت می شود و نام خامنه که شهرت جهانی دارد موجب رونق گردشگری و سفر گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.
وی با بیان اینکه این مجموعه قابلیت زیادی برای ایجاد مکان گردشگری فاخر و وزین را دارد، افزود: این خانه باید متناسب با شکلی که وجود داشته احیا شود و در این راستا از راهنمایی های رهبر معظم انقلاب استفاده شود.
جبارزاده گفت: شهر خامنه به یمن وجود و به برکت رهبری از احترام ویژه ای برخوردار است و مسئولان نیز باید با توجه ویژه به این شهر ارادت خود را در عمل نشان دهند.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: شهر خامنه را باید تبدیل به شهر بدون مشکل کنیم تا بدین ترتیب به نوعی عشق و ارادت خود را به ولایت نشان دهیم.
شهردار خامنه نیز در این دیدار گفت: این شهر منتسب به رهبری است و همچنین محل زندگی و زادگاه شیخ محمد خیابانی می باشد.
بابک شریفی افزود: مدرسه ‘نثار’ شهر خامنه پس از مدرسه رشدیه تبریز، دومین مدرسه به سبک نوین ایران است که ظرفیت های عمیق فرهنگ این منطقه را نشان می دهد.
وی همچنین از تملک خانه شیخ محمد خیابانی از طریق شهرداری خامنه خبر داد و افزود: مدارک لازم به میراث فرهنگی ارسال شده تا مقدمات ایجاد منطقه هدف گردشگری انجام شود.
خامنه یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی در ۵ کیلومتری شمال غرب شبستر و ۷۲ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.
خامنه در گذشته محل تولید پارچه و پشم بوده است. این شهر در دوره های صفویان و قاجاریان از شهرهای مهم منطقهٔ ارونق بوده و در میان شهرهای آذربایجان شهرت خاص و جایگاه ویژه ای داشته است.
مدرسهٔ معرفت (نثار) نخستین مدرسهٔ منطقهٔ شبستر بوده که پیش از پیروزی انقلاب مشروطه و در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی در خامنه بنا شده است.