وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از کاهش عوارض گمرکی خبر داد و گفت: با گسترش خطوط ریلی در جمهوری آذربایجان امکان ارسال محموله‌های ایران از طریق جمهوری آذربایجان به ترکیه، گرجستان و سپس به روسیه فراهم می‌شود.
شاهین مصطفی‌اف امشب در نشست مشترک تجاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر خود به آذربایجان‌شرقی و تبریز اظهار داشت: سفر امروز من به تبریز موجب افتخار و تشکر من بوده و هیئت‌های حاضر از جمهوری آذربایجان در تبریز نیز خرسند هستند.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان افزود: هیئت اقتصادی و تجاری بزرگی از جمهوری آذربایجان شامل مسئولان دولتی و بخش خصوصی در تبریز حضور دارند و نتایج خوبی نیز از این سفر به دست آورده‌ایم.

وی گفت: علائق مشترک زیادی میان دو کشور وجود دارد و در زمینه‌های تجاری، اجتماعی و مذهبی مشترک هستیم و در سال‌های اخیر تأکید رهبران دو کشور مبنی بر توسعه روابط موجب سفرهای زیادی میان دو کشور شده و در دو سال اخیر ۵۰ هیئت مبادله شده است.

مصطفی‌اف یادآور شد: رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز تأکید خاصی بر گسترش روابط داشته و قراردادهای مهمی میان دو کشور امضا شده و در همین زمینه مذاکرات زیادی نیز با هم داشته‌ایم.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: از سال آینده انتظار داریم تا سطح روابط خصوصاً در حوزه انرژی بیشتر شود و در همین زمینه نیز قراردادهایی امضا می‌شود.

وی با اشاره به گسترش ارتباطات جاده‌ای و ریلی میان دو کشور بیان کرد: توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای میان دو کشور مورد مذاکره قرار گرفته و در روزهای آتی نیز مذاکرات بیشتری صورت می‌گیرد تا مسائل باقی مانده نیز حل و فصل شود.

وی گفت: با گسترش خطوط ریلی در جمهوری آذربایجان امکان ارسال محموله‌های ایران از طریق جمهوری آذربایجان به ترکیه، گرجستان و سپس به روسیه فراهم می‌شود و این اقدامی مهم و ارزشمند برای فعالان اقتصادی و تجاری است.

مصطفی‌اف تصریح کرد: تلاش دولتمردان دو کشور این است که برای فعالان اقتصادی دو کشور تسهیلات لازم را فراهم کنیم و امکان مبادلات تجاری میان دو کشور را فراهم کنیم و در این میان آماده شنیدن و مرتفع کردن مشکلات تجار هستیم.

وی افزود: مذاکراتی در تهران طی روز گذشته انجام شده و در حال حاضر نیز این مذاکرات توسط برخی اعضای هیئت در تهران ادامه دارد و در شهر تبریز نیز تلاش خواهیم کرد تا مذاکرات ادامه یافته و به نتایج لازم برسد.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان با تأکید بر تسهیل در رفت و آمد کامیون‌های تجاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: تسهیل در شرایط رفت و آمد خودروهای باری میان دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم سال آتی با کاهش عوارض گمرکی افزایش زیادی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، گفت: در سفر استاندار آذربایجان‌شرقی به باکو مسائل مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که امروز در سفر به این استان انعکاس این گفتگوها و مذاکرات را می‌بینیم و این استان پتانسیل‌های خوبی دارد که بر استفاده از این ظرفیت‌ها تأکید داریم.

مصطفی‌اف تصریح کرد: از تجار و صنعتگران آذربایجان‌شرقی دعوت می‌کنیم تا از امکانات سرمایه‌گذاری موجود در جمهوری آذربایجان استفاده کنند و در این راستا آماده همکاری برای حل مشکلات و بیان مسائل و پاسخ به سؤالات سرمایه‌گذاران و صنعتگران هستیم.

وی همچنین با بازدید خود از موزه آذربایجان و مقبره شهریار در تبریز بیان داشت: در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی اشتراکات زیادی داریم و علائق فرهنگی میان دو کشور باید تعمیق و تداوم داشته باشد و علاوه بر این دانشگاه‌های دو کشور و آذربایجان‌شرقی می‌توانند همکاری بیشتری با هم داشته باشند.

مصطفی‌اف تداوم و پایداری برای توسعه روابط را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: تبریز و گنجه با هم خواهر خوانده هستند و ارتباطات میان جمهوری آذربایجان و آذربایجان‌شرقی موجب خواهد شد تا شاهد توسعه همکاری‌ها شود.