آذربایجان شرقی توانسته است در سالهای اخیر رتبه دوم جذب سرمایه گذاری خارجی را در کشور به دست آورد و سال گذشته ۱۱ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌ زایی ۲هزار و ۵۰۰ نفر به سرمایه‌ گذاران ارائه شد. برای جذب سرمایه گذاری خارجی در استان فراهم کردن زیر ساختهای نرم افزاری و ارائه دورنمایی از وضعیت اقتصادی استان مورد توجه قرارگرفت ودر همین راستا تدوین و تهیه یک عنوان کتاب اقتصادی در خصوص کسب ‌و کار و وضعیت اقتصادی استان، تهیه بیش از ۲۵ عنوان گزارش اقتصادی و توسعه ای منطقه و ارائه به مسوولین استانی و کشوری و عضویت در بیش از ۳۰ کارگروه و کمیته اقتصادی گامی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی استان بود که در چند سال اخیر انجام شده است.
ایجاد منطقه آزاد ارس و احداث شهرک سرمایه گذاری خارجی در چند کیلومتری تبریز یکی دیگر از گامهای بزرگ سخت افزاری بود که توانست اعتماد سرمایه گذاران را جذب کند و در این بین سرمایه گذاران بخش خصوصی دو کشور ترکیه و چین بیشترین حضور را در استان داشته اند.
سال گذشته کارخانه تولید کفش توسط ترکیه ای ها به ارزش ۱۴ هزار دلار در زمینه تولید لوازم ورزشی و تفریحی با اشتغالزایی مستقیم ۲۰ تا ۳۰ نفر در منطقه آزاد ارس راه اندازی شد همچنین تولید زیره کفش توسط سرمایه گذار ترکیه ای با اعتبار ۴۳۰هزار دلار واشتغالزایی ۴۰ نفر درشهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز سال گذشته راه اندازی شد.
فولاد ظرفیت مهم دیگر سرمایه گذاری بود که در همین راستاعملیات اجرایی ۲ طرح تولید انواع شمش فولاد و تولید میلگرد با ۵۷ میلیون دلار توسط سرمایه گذاران چینی با اشتغالزایی مستقیم ۷۰ تا ۱۰۰ نفر در تبریزاز دو سال قبل در تبریز آغاز شده و در حال اتمام مراحل نهایی است.
سال گذشته نیز طرح مشارکتی تولید میلگرد تیکمه داش بستان آباد توسط سرمایه گذار ترکیه ای با اشتغالزایی مستقیم ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر نیز در آذربایجان شرقی کلید خورده و پیش بینی میشود این طرح تا اواخر سال جاری به اتمام برسد.
علاوه بر این طرح تولید انرژی از بیوگاز حاصل از تصفیه خانه تبریز، طرح تصفیه خانه فاضلاب هشترود، طرح باغ موزه آب در تصفیه خانه ایل گلی تبریز، ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۹۰ مگاواتی و ۵۰۰ مگاواتی انرژی تجدیدپذیر در شهرک های صنعتی یا اطراف دریاچه ارومیه، ساخت نیروگاه بادی ۴۰۰ مگاواتی و یک نیروگاه دیگر در تبریز و طرح سلامت با عنوان طرح تولید شبیه ساز پزشکی که فرآیند احیای قلب، ریه، زایمان بی درد، خونگیری شریانی، معاینه چشم و معاینه گوش توسط الکتروشوک از دیگر طرح‌هایی است که مطالعه و مکان یابی آنها انجام شده و سال گذشته به سرمایه گذاران معرفی شد در میان این طرح ها سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاه های نوین در مراحل عقد قرار داد با سرمایه گذاران خارجی است.
با توجه به اعمال تحریمهای خارجی و محدودیتهای سرمایه گذاری ، مسئولان استان تلاش کرده اند تا با استقرار دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و داخلی مانع از کاهش حجم سرمایه گذاریها شوند ولی بخشی از سرمایه گذاران اروپایی وکره ای با آغاز تحریمها از استان رفته اند.