نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در جامعه ما ۲ تا ۳ برابر نرخ بیکاری عمومی است که این اتفاق، مسئله بیکاری جامعه را حادتر می‌کند.

پرویز محمدزاده معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در همایش «به سوی کارآفرینی و دانشگاه کارآفرین» گفت: در اهداف اقتصادی هر جامعه‌ای دو چالش «اشتغال» و «تولید ثروت و ارزش» بسیار پررنگ بوده و در جامعه ما بحث اشتغال در مقایسه با نرخ بیکاری پایین است.

وی افزود: باید توجه داشت رسالت کارآفرین ایجاد اشتغال نیست بلکه مسوولیت اصلی او ایجاد ارزش و خلق ثروت در جامعه است؛ در واقع کارآفرینی به دنبال خلق هر چیز ارزشمند جدید از طریق خلاقیت و نوآوری است.

محمدزاده با بیان اینکه خلاقیت یک قابلیت ذهنی است که در طی آن با تلفیق دانش و مهارت‌های شناخته شده، یافته‌های اصیل و بدیعی حاصل می‌شود؛ نوآوری را تبدیل ایده‌های خلاقانه به کالا، خدمات و یا شیوه‌های بهتر کسب و کار که از سوی جامعه با ارزش تلقی می‌شود، تعریف کرد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: دانشگاه کارآفرین دارای سه رویکرد «رفتار کارآفرینانه اعضای دانشگاه»، «دانشگاه به عنوان تبادل دانش ناشی از ارتباط دانشگاه با جامعه با ورود کارآفرینی به دانشگاه» و «دانشگاه به عنوان یک سازمان کارآفرین» است.

وی همچنین به ارائه تحلیلی از وضعیت کارآفرینی دانشگاه تبریز پرداخت و بر لزوم تعیین اهداف بنیادین و جهت گیری‌های اصلی برای دانشگاه تبریز بر اساس توانمندی‌های نیروی انسانی، آینده‌نگاری علم و فناوری در دنیا، تحلیل رقبای دانشگاه تبریز و تحلیل معیشت مردم منطقه تاکید کرد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم توجه به تجاری‌سازی دانش و فناوری‌ها یادآور شد: در تجاری‌سازی فناوری‌ها باید مواردی مثل ایجاد مکانیزم بازاریابی و دفتر انتقال تکنولوژی، تدوین شیوه‌نامه دقیق مالکیت فکری و تقسیم کار دقیق بین نهادهای مختلف را در نظر داشته باشیم.

لازم بذکر است گردهمایی به سوی دانشگاه و دانشگاه کارآفرین برنامه‌ای سه روزه است که به همت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود و طی آن سخنرانانی از دانشگاه سیدنی استرالیا، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تبریز و برخی کارشناسان بخش خصوصی در زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی به ایراد سخن خواهند پرداخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان