صنعت خبرلری: استخراج بیت‌ کوین با توجه به رشد حباب گونه قیمتی مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است.

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بزرگترین بخش‌های سرمایه گذاری در حال رشد است به طوری که ارزش توکن‌های رمزنگاری شده بسیار سریعتر از سهام شرکت ها افزایش می‌یابد و بسیاری از افراد آنها را به سهام شرکت‌ها ترجیح می‌دهند.

اما در این میان تعرفه و میزان مصرف برق برای استخراج یک بیت کوین چالش هایی را ایجاد می کند.

بنابر اعلام سخنگوی صنعت برق؛ تاکنون ۱۴مرکز استخراج رمزارز مجوز فعالیت گرفته‌اند. از طرف دیگر تعداد مراکز غیرمجاز خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.در این میان یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی- ایرانی در کرمان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز استخراج بیت‌کوین کشور شناخته می‌شود.

مصرف برق مراکز غیرمجاز درمجموع حدود ۳۰۰مگاوات تخمین زده شده که نشان می‌دهد کل مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز به اندازه همان ۱۴مرکز مجاز برق مصرف می‌کنند و مجموع مصرف آن‌ها حدود ۶۰۰مگاوات است. رجبی می‌گوید درحال‌حاضر کمتر از یک درصد برق کشور برای استخراج رمزارز مصرف می‌شود.

استخراج بیت کوین ۸۰۰میلیون‌تومانی، تنها ۳۶میلیون تومان هزینه دارد. این یعنی با وجود سقوط ۲۵درصدی ‌ارزش بیت‌کوین در دو روز، استخراج یک بیت‌کوین می‌تواند سود ۲۲برابری نصیب ماینر‌ها کند. این سود چشمگیر هزینه اولیه راه‌اندازی یک مزرعه بزرگ رمز ارز با قابلیت استخراج سالانه هشت بیت‌کوین را در کمتر از یک سال جبران می‌کند.

همه این محاسبات بر اساس تعرفه برق مجاز و گفته‌های رسمی مسئولان صنعت برق انجام شده و این سود قانونی ۱۴مرکز استخراج رمزارز در کشور است که بزرگ‌ترین آن‌ها سهم ۲۵درصدی از کل استخراج قانونی و غیرقانونی بیت‌کوین دارد.

تعداد مزرعه‌های غیرقانونی شناسایی‌شده حدود هزار مرکز است که همه آن‌ها به اندازه همین ۱۴مرکز قانونی برق برای استخراج بیت‌کوین مصرف می‌کنند و سود فعالیتشان خیلی بیشتر از مراکز مجاز است.

چراکه تعرفه برق مراکز مجاز استخراج رمزارز، حداقل سه‌برابر برق صنعتی است. محاسبات حدودی نشان می‌دهد بزرگترین مرکز استخراج بیت‌کوین که به صورت قانونی در کرمان فعالیت می‌کند، روزانه با مصرف ۱۲۰مگاوات‌ساعت برق، ۱٫۷بیت‌کوین استخراج می‌کند که سود آن رقمی حدود یک میلیارد و ۳۳۰میلیون تومان است!

هزینه برق مراکز استخراج رمزارز چقدر است؟

هزینه برق مراکز استخراج رمزارز چقدر است؟
هزینه برق مراکز استخراج رمزارز چقدر است؟

بر اساس مصوبه وزارت نیرو، هزینه برق مزارع تولید رمز ارز در چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور به عنوان ماه‌های گرم سال دوبرابر قیمت برق صادراتی تعیین شده است. این یعنی یک مزرعه استخراج بیت‌کوین بعد از دریافت مجوز‌های لازم و ارائه درخواست به وزارت نیرو، می‌تواند برق با تعرفه مخصوص بگیرد که در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور ۱۹۳۰تومان به ازای هر کیلووات‌ساعت است.

در هشت ماه دیگر سال، هزینه برق این مراکز به‌جای دوبرابر برق صادراتی، نصف آن محاسبه می‌شود. با این حساب در ماه‌های غیرگرم، هزینه هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی ۴۸۰تومان محاسبه می‌شود. باید توجه داشته باشید که برای مشترکان صنعتی برق، هزینه هرکیلووات ساعت حدود ۱۴۵تومان است. این موضوع نشان می‌دهد تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز، تقریبا سه‌برابر دیگر مراکز صنعتی است.

بنابر نوشته هفت صبح؛ فعالان بازار رمزارز موقع تصویب این شیوه‌نامه معترض بودند. امید علوی، عضو هیأت‌رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران، این شیوه محاسبه بهای برق را به معنای مرگ صنعت ماینینگ در ایران می‌داند و می‌گوید ماینینگ هم یک صنعت است و باید بهای برق مصرفی آن همانند سایر صنایع فعال در کشور محاسبه شود. هرچند، حتی با در نظر گرفتن این تعرفه برق، باز هم استخراج بیت‌کوین می‌تواند سود نجومی برای ماینر‌ها داشته باشد.

منبع: تیتر برتر