تبریز و برخی شهرهای دیگر آذربایجان شرقی گرمترین روزهای سالهای گذشته را سپری می کنند وموجب رونق بازار کولرگازی شده است.
تا حدود ۲۰ سال قبل کولر برای مردم آذربایجان شرقی یک کالای لوکس و تشریفاتی محسوب می شد اغلب خانه ها فاقد کولر حتی پنکه های برقی ساده بودند چرا که دمای هوا در گرمترین روزهای تابستان به زحمت به ۳۰ درجه می رسید.
اما از حدود ۵ سال قبل گرمای هوا در استان افزایش چشمگیری داشته و امسال هم از اولین روزهای خرداد ماه گرمای بی سابقه دما همراه با خشکسالی و کاهش بارندگی در استان حاکم شده است. بنا بر گفته مسئولان نزولات جوی ۳۰ درصد و بارندگی ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و بنا بر پیش بینی اداره کل هواشناسی هوا در روزهای اخیر بازهم گرمتر خواهد شد و به ۴۰ درجه می رسد. متوسط دما در روزهای اخیر حدود ۳۶ درجه بوده است.
گرمای ۴۲ درجه ای در جلفا و هادیشهر
محمد اصلانی از شهروندان ساکن جلفا است که از گرمای بی سابقه هوا می گوید و اینکه گرمای بی سابقه موجب اسهال و گرما زدگی در کودکان این منطقه شده است.
وی یاداور میشود: از ساعت ۹ صبح گرمای ۳۶ درجه ای حاکم است و ساعت ۳ بعد از ظهر دما به ۴۲ درجه می رسد که واقعا غیر قابل تحمل است و جالب اینکه هنوز در این منطقه خیلیها کولر ندارند.
وی ادامه می دهد: این گرما موجب زود رسیدن میوه های باغات گردیان هادی شهر هم شده است.
افزایش دما درورزقان
صالح براتی از شهروندان ورزقانی است که از گرمای امسال کلافه شده و به خبرنگارهمشهری می گوید: ورزقان سردترین شهر آذربایجان شرقی است که اوایل پائیز برف و یخبندان در این منطقه دیده می شود اما امسال این منطقه سردسیری هم از گرما در امان نبوده و دمای ۳۴ درجه ای را به خود دیده است.
وی ادامه می دهد: امسال در ورزقان برای نخستین بار فروشگاه های کولر گازی از رونق فروش خوبی برخوردار بودند.
پناه بردن مردم به ائل گلی تبریز
حامد نیازی از شهروندان تبریزی است که به گفته خودش یک هفته ای میشود که عصرها از ساعت ۵ تا اخر شب با خانواده اش در کنار استخر بزرگ ائل گلی سر می کند تا هوای خنک تری را تجربه کند.
وی می گوید: نه تنها ما که خیلی ازشهروندان هم به این پارک پناه می آورند و ترافیک در خیابانهای منتهی به ائل گلی شدید است. مردم به ساعت منع رفت و آمد هم بی توجه هستند و تا ۲ شب ائل گلی پر از جمعیت است.