امید ظفر: توسعه صنعت فولاد در آذربایجان شرقی نیازمند توجه به زنجیره ارزش است/ اتاق شیشه ای به معنای واقعی در اتاق بازرگانی تبریز محقق شود

|

امید ظفر: توسعه صنعت فولاد در آذربایجان شرقی نیازمند توجه به زنجیره ارزش است/ اتاق شیشه ای به معنای واقعی در اتاق بازرگانی تبریز محقق شود

رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد ظفر، با اشاره به رونق صنعت فولاد در طی سال های جاری در سطح استان آذربایجان شرقی گفت: توسعه صنعت فولاد در آذربایجان شرقی نیازمند توجه به زنجیره ارزش است.

امید اسمعیل ظفر ارتقای زنجیره ارزش صنعت فولاد را ضروری دانست و گفت: تولید ارزش‌آفرین با بکارگیری فناوری‌های نوین ارتباط مستقیم دارد از این رو ما نیز در مجموعه ظفر تلاش می کنیم برای اولین بار به عنوان یک شرکت خصوصی در این بخش زنجیره فولاد را در سطح استان تکمیل کنیم.

وی، جایگاه استراتژیک صنعت فولاد در توسعه اقتصادی را مورد توجه قرار داد و گفت: صنعت فولاد در آذربایجان شرقی صنعتی نوپا اما در عین حال استراتژیک است  و می تواند در عرصه اقتصای استان تاثیر بسزایی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن نورد کاران کشور، ادامه داد: صنعت استراتژیک فولاد بیشترین نقش را در ایجاد ارزش افزوده، صادرات، اشتغال زایی و … دارد، فولاد صنعتی ارز آور برای استان است و صادر کنندگان بزرگی در این عرصه فعال هستند و شرکت های بازرگانی متعددی توانسته اند با همراهی صنایع فولاد مسیر اقتصادی را طی کنند.

وی، با اشاره به سابقه ۴۵ ساله فعالیت ظفر گفت: هلدینگ ظفر یکی از بزرگترین شرکت های فولادی ایران است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مدت کوتاهی به جایگاه فعلی خود رسیده است. این هلدینگ متشکل از شرکت های فولاد ظفر، کاوه سپند صنعت،  بازرگانی شیزفلز، معدن کاوان گنجینه ظفر و فرآوری سنگ آهن گنجینه ظفر جلفا  است.

وی ادامه داد: مجتمع فولاد ظفر بناب در سال ۱۳۸۶ به همت مرحوم جناب آقای حاج جعفر اسمعیل ظفر در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن بنیان گذاری شد و تا کنون دو فاز کامل آن توسعه یافته و به بهره‌برداری رسیده است.

وی، ادامه داد: این هلدینگ در مسیر توسعه خود با تاسیس شرکت هایی در حوزه معدن و پروژه  از جمله تولید گندله و آهن اسفنجی در هشترود  و کنسانتره سنگ آهن در جلفا را به منظور تکمیل زنجیره فولاد استان آغاز کرده است .

وی ، ظرفیت اسمی تولید فولاد ظفر بناب را ۷۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: ظفر از جمله بزرگترین تولید کنندگان میلگرد و تیرآهن در شمالغرب کشورمان به شمار می آید.

رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد ظفر، از اشتغال زایی ۱۵۰۰ نفردر این مجموعه و شرکت های تابعه خبر داد و گفت: ظفر توانسته است برای ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند و در آینده نزدیک با توسعه بخش های مختلف شاهد افزایش اشتغال زایی این واحد صنعتی خواهیم بود.

ظفر، صارات مصولات این مجموعه تولیدی را از سیاست های متمرکز این مجتمع صنعتی برشمرد و گفت: در حال حاضر تولیدات مجتمع فولاد ظفر به ۱۴ کشور دنیا به صورت همزمان صادر می شود.

این فعال اقتصادی و صنعتی از افزایش تولیدات مجموعه ظفر در طول یکسال گذشته خبر داد و افزود: در طول سال ۱۴۰۰بالغ بر ۴۲۰ و در سال ۱۴۰۱ تولید فولاد ظفر و شرکت های تابعه به ۷۵۰ هزار تن ارتقا یافته است و این میزان تولید به عنوان یک شرکت خصوصی کامل رکورد قابل توجهی است.

وی، با اشاره به طرح های توسعه این مجموعه گفت: طرح های توسعه ای متعددی از جمله تولید کنسانتره آهن و آهن اسفنجی در دستور کار ما قرار دارد و نگاه توسعه محور مجموعه ظفر یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب این شرکت در طول چهار سال پیاپی به عنوان  صادر کننده نمونه استانی است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تبریز، در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به انتخابات پیش روی این اتاق گفت: شفافیت به عنوان یکی از ارکان اصلی اتاق بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد.

ظفر، اظهار کرد: در خصوص اتاق شیشه ای بسیار شنیده ایم اما مهم این است که بدانیم هر یک از ما چه تعریفی از این کلمه داریم و اتاق شیشه ای را چگونه معنا می کنیم، اتاق بازرگانی با رویکرد اتاق شیشه ای باید تمام تصمیم گیری ها وتصمیم سازی ها را در معرض عموم قرار دهد ازا ین رو نیازمند حضور فعالان رسانه ها در انعکاس تصمیمات اتاق بازرگانی تبریز هستیم.

وی، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم به بهترین نحو ممکن اتاق شیشه ای را معنا کنیم و این مهم با ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها، مطبوعات  و فعالان تخصصی فضای مجازی محقق می شود  و می توانیم تصمیم سازی ها  را سریع و پیوسته به اطلاع اعضای اتاق برسانیم.

وی، ضعف در اطلاع رسانی را یکی از معضلات فعلی صنعت دانست و گفت: در طول سال های متمادی اطلاع رسانی در عرصه صنعت و تولید بسیار ضعیف بوده است و ما در اتاق تبریز حتی در فضای مجازی یک گروه ساده برای اعضا نداریم.

عضو هیات مدیره انجمن نورد کاران کشور، احقاق حق همه اعضا نه  یک طیف خاص را اولویت اصلی فعالیت در تشکل های جمعی دانست و گفت: ایجاد مشارکت همگانی باید به عنوان محوری ترین برنامه ها مورد توجه قرار گیرد، رانت زمانی شکل می گیرد که نمی توانیم مشارکت همگانی را در تشکل ها پیش ببریم از این رو با ایجاد اتاق شیشه ای دیگر رانت معنایی ندارد.

وی متذکر شد: اگر در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها اعضا را مشارکت ندهیم بستر رانت ایجاد خواهد شد پس باید همه اعضا در تصمیم سازی های دخیل باشند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان، نگاه تمام وجهی به عرصه اقتصاد، صنعت و تولید را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد:  بخاطر تجربیاتی که در کار تشکلاتی داشتم و عضو هیات مدیره انجمن های تخصصی بوده ام در عرصه انتخابات اتاق بازرگانی تنها برای صنعت فولاد نیامده ایم چون اتاق برای صنف خاصی نیست و باید همه صنف ها نقش موثری در این عرصه داشته باشند.

ظفر، خاطرنشان کرد: تجربه کار تشکلاتی باعث نگاه فرا صنفی است و این نگاه بدون شک به اعتلای اتاق کمک خواهد کرد و تنها پیگیری امور فولاد مد نظر نخواهد بود و معتقدم باید هیات نمایندگان فرا صنفی باشند و اتاق برای صنف خاص نیست و تصمیمات نباید پشت درهای بسته گرفته شود.

وی، از اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نامبرد و گفت: اتاق بازرگانی تبریز با قدمت چندین ساله توانسته است در امر تصمیم سازی های ملی نقش آفرین باشد و این نقش باید پررنگ تر از گذشته متجلی شود.

وی، توجه به موضوع آموزش در اتاق بازرگانی را ضروری دانست و افزود: توجه به آموزش ها مبتنی بر نیاز روز واحد ها باید پررنگ تر از گذشته باشد به طوری که در بحث تعهد ارزی بسیاری از واحد ها در جریان جزئیات مسائل نیستند و به دلیل اطلاعات ناقص شاهد هستیم که شرکت ها بامشکلاتی روبرو می شوند و نیازمند ورود جدی به این مسئله هستیم.

رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد ظفر، تعدد بخشنامه ها در عرصه تولید و صنعت را یکی از مشکلات صنعگران دانست و گفت: بسیاری از واحد های تولیدی و صنعتی به علت عدم آشنایی کافی با قوانین و مقرراتی که به یکباره نوشته می شود و یک شبه تغییر می کند با مشکل روبرو می شوند از این رو نیازمند  آموزش های مدون و هدفمند در این عرصه هستیم.

ظفر، شفافیت در اعلام نظرات تخصصی از سوی اتاق بازرگانی تبریز را مورد تاکید قرار داد و گفت: اتاق بازرگانی باید موضع گیری های شفاف و مستقلی را در برابر تصمیمات نادرستی که برای صنعت گرفته می شود داشته باشد و اتاق باید در کنار صنعت گران واقعی بوده و به اعتلای صنعت استان کمک کند.

وی خواستار حضور حداکثری فعالان عرصه، تولید، صنعت و اقتصاد در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی تبریز شد و گفت: تغییر با رای دادن اتفاق می افتد اگر می خواهیم  تغییر در اتاق بازرگانی روی دهد نیازمند حضور حداکثری هستیم تا شاهد ایجاد تغییرات در اتاق بازرگانی باشیم.