دبیر کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی گفت: تقویت گروه ماشین سازی تبریز با نوسازی خطوط و تکنولوژی تولید آن موجب ایجاد موج دوم توسعه صنعتی آذربایجان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، “سخاوت خیرخواه” در حاشیه همایش قطعه سازان و ماشین سازان تبریز ۲۰۱۸ گفت: برگزاری چنین همایشی در نوع خود برای اولین بار در کشور انجام شده و ویژگی منحصربفرد آن محوریت مذاکرات رو در رو است تا سخنرانی و این موجب هماهنگی بیشتر واحدهای صنعتی و پوشش نیازهای طرف ها به وسیله توانمندی های خودشان است.

وی افزود: این گردهمایی همچنین به بازاریابی و فروش شرکت ها هم کمک می کند و به مدیران صنایع روش های مذاکره را آموزش می دهد و معتقدم اگر این همایش در سال های آینده هم تکرار شود، شاهد ایجاد رویه ای خوب برای کمک به رشد صنایع قطعه سازی و خودروسازی استان خواهیم بود.

باید زنجیره خودروسازی در آذربایجان شرقی تکمیل شود

خیرخواه با بیان اینکه تبریز ظرفیت های کاملی برای توسعه صنعت قطعه سازی و خودروسازی دارد، گفت: ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی در تبریز قابلیت تولید دارد و باید زنجیره خودروسازی در استان تکمیل شود.

وی بر ضرورت نوسازی خطوط تولید قطعه سازان آذربایجان تاکید کرد و گفت: دنیا، دنیای رقابت است و ما برای افزایش توان تولید داخلی ملزم به استفاده از تکنولوژی های جدید و ماشین آلات نو هستیم و این یکی از مهمترین دغدغه های صنایع استان است.

دبیر کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی افزود: ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت برای نوسازی خطوط تولید صنایع استان روش شناسی انجام داده ایم و اولویت ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی جهت نوسازی ماشین آلات خواهد بود.

خیرخواه تاکید کرد: واحدهای تولیدی باید توجه داشته باشند که در صورت واردات ماشین آلات جدید، باید ماشین آلات کشورهای دارای تکنولوژی بالاتر مورد نظر باشد و نباید واحدهای تولیدی با واردات ماشین آلات دست دوم و با تکنولوژی قدیمی به قبرستان ماشین آلات از رده خارج کشورهای توسعه یافته تبدیل شوند.

ماشین سازی تبریز پایه توسعه صنعتی کشور

وی یکی از بزرگترین مزیت های تبریز را صنعت مادر ماشین سازی عنوان کرد و گفت: طراحی و تولید ماشین افزارها یکی از مهمترین مزیت های صنعت تبریز است و بزرگترین واحد تولید ماشین افزار غرب آسیا نیز در تبریز حضور دارد.

خیرخواه با تاکید بر اینکه صنعت ماشین سازی پایه توسعه صنعتی کشور است، گفت: گروه ماشین سازی تبریز به عنوان مادر صنایع کشور و با بیش از نیم قرن فعالیت موفق موجب ایجاد، رشد و توسعه بسیاری از صنایع مهم کشور بوده است و تقویت گروه ماشین سازی تبریز با نوسازی خطوط و تکنولوژی تولید آن موجب ایجاد موج دوم توسعه صنعتی آذربایجان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: یکی از دغدغه های صنعت آذربایجان شرقی تکمیل چرخه خودروسازی در استان بوده و در حالی که ما در تبریز ظرفیت تولید ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز یک خودرو را داریم، باید حمایت بیشتری از خودروسازان فعال در تبریز و آذربایجان شرقی انجام دهیم.

برخی ها تلاش می کنند خودروسازی در تبریز موفق نباشد

دبیر کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی به فعالیت چندین واحد خودروسازی در تبریز و آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ایران خودروی تبریز، رخش خودرو دیزل، آمیکو، صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو)، آذهایتکس از جمله بزرگترین خودروسازان استان هستند و باید پشتیبانی از این خودروسازان بیشتر شود.

خیرخواه به لزوم مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا برای رشد و توسعه این صنعت در تبریز تاکید کرد و گفت: بعد از برجام توافق های خیلی خوبی با فولکس واگن و رنو انجام شده بود، اما فولکس واگن سر از قزوین درآورد و رنو هم به ساوه رفت!

وی به مشارکت شرکت سایک موتور با شرکت صنعت خودروی آذربایجان برای تولید خودروهای ام. جی در تبریز اشاره کرد و گفت: این شرکت یکی از خودروسازان بزرگ و معتبر جهان است که در تبریز حضور یافته، اما باز هم تلاش هایی از سوی برخی افراد انجام می شود تا این شرکت در تبریز موفق نباشد و قرارداد مشارکتی آن با شرکتی دیگر در سمنان اجرایی شود که البته مردم و مسئولان آذربایجان شرقی چنین اجازه ای به کسی نخواهند داد.

خیرخواه تاکید کرد: تبریز همه آنچه مورد نیاز یک صنعت خودروسازی است را در خود پروش داده و اگر می خواهیم قطب سوم خودروسازی ایران در تبریز موفق شود، باید همه مسئولان و بخش خصوصی استان کمک کنند.

منبع: نصر