کم آبی موجب شده تا شهروندان تبریز و شهرهای بزرگ استان شاهد قطعی و افت مدام آب شرب باشند.

هشداری که مسئولان آب استان در ابتدای سال جاری مبنی بر کمبود آب در تابستان می دادند اکنون جدی تر شده و شهروندان در شهرهای مختلف استان به ویژه تبریز ومرند و حتی شهرهای کوچک مانند زنوزاین موضوع را لمس می کنند. آب تبریز حدود دو هفته قبل برای دو روز با قطعی و افت شدید در اغلب نقاط روبرو شد و در نیمه اخرین ماه تابستان هم فشار آب تعریفی ندارد. از طرفی با افزایش بلند مرتبه سازی در تبریز ، رسیدن آب به طبقات بالای ۳ بدون پمپ آب مقدور نیست.این در حالی است که به گفته مسئولان آب و فاضلاب مصرف آب در تبریز هم روند افزایشی دارد و هنوز در برخی نقاط شهر ابیاری فضای سبز هم با آب شرب صورت می گیرد.
کمبود آب شرب و استفاده از آب چاه
محمد ساعی ، شهروند زنوزی است که از کمبود آب در این منطقه گله مند است و می گوید: رودخانه بزرگی از وسط این شهر عبور می کرد که چند سالی است به لطف احداث سد خاکی دیگر خشک شده و مسئولان وعده داده بودند که از آب این سد برای شرب و کشاورزی استفاده خواهیم کرد اما امسال آب این سد هم به حداقل رسیده است.
وی ادامه می دهد: برای جبران کمبود آب شرب از چشمه های کوچک و آب چاه استفاده می کنیم و هرچند آب لوله کشی شده وجود دارد اما مصرف آب دراین شهر کوچک به واسطه دامداری وکشت باغچه ای زیاد است.
وی به کاهش آب سد این شهر هم اشاره کرده و عنوان می کند: ۷۰ سال از خداعمر گرفته ام اما خشکسالی به این شدت در این شهر ندیده ام ، زنوزی که به پر آبی مشهور بود و دره زیبایی از رودخانه بزرگ وسط آن آبیاری می شد اکنون در حال خشک شدن است.
چشمه های اطراف تبریز در حال خشک شدن
سعید لطفی ، شهروند ساکن کرکج در منطقه ۵ تبریز است که به گفته خود چشمه ای کوچک ازدامنه سهند از این منطقه می جوشید و سالها منبع تامین آب شرب دام و کشاورزی حتی شرب اهالی بود ولی اکنون دیگر در حال خشک شدن است.
وی ادامه می دهد: این چشمه از معدود چشمه های داخل تبریز بود که بدون پمپ آب و به صورت طبیعی می جوشید و در هر ساعت بیش از صد متر مکعب آب قابل برداشت بود ولی در حال حاضر کمتر از ۱۰ متر مکعب آب در هر ساعت خروجی دارد و با این روند دیگر نمی توان به برداشت آب در سالهای آتی امید بست.
این شهروند تبریزی بیان می کند: در مسیر رسیدن چشمه به محل خروج دهها چاه حفر شده و آب این چشمه را برداشت می کنند که غیر قانونی است و برخوردی هم صورت نمی گیرد.
کاهش سطح آب های زیرزمینی در سردرود
مسلم نظری از شهروندان سردرودی در اطراف تبریز است که به گفته خودش تا همین چند سال قبل می توانستند با حفر یک چاه ۷ متری به آبی زلال برسند اما اکنون با افزایش خشکسالی آب در عمق ۲۰ متری هم قابل دسترسی نیست.
وی با بیان اینکه در صورت قطع آب می توانستیم با استفاده از آب چاه مشکلمان را حل کنیم ، می گوید: اکنون با قطعی های مکرر آب لوله کشی شده ، اهالی این منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند و دیگر نمی توان به راحتی آب قابل شرب به دست آورد.
این شهروند سردرودی عنوان می کند: عده ای از مردم منطقه با توجه به وفور آب لوله کشی شده و آب چاه استخرهای زیادی احداث کرده اند که برخی با آب لوله کشی شده پر می شد و تعداد این استخرها تنها در منطقه سردرود بنا به اعلام مسئولان محلی بیش از هزار استخر است اما دیگر آبی وجود ندارد.
نیاز به صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی آب شرب
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه کمبود آب دراستان به ویژه در تبریز و شهرهای بزرگ جدی است، می گوید: با وجود کمبود آب شرب شاهد افزایش مصرف سرانه آب در تبریز هستیم به نحوی که هر شهروند تبریزی ۶۰ تا ۷۰لیتر بیشتر از متوسط سرانه است.
وی ادامه می دهد: میزان مصرف آب در تابستان به حدود ۵۶۰۰ لیتر بر ثانیه می رسد که موجب مشکلاتی برای تامین آب شرب درتبریز می شود و در چنین شرایطی نیاز به حفر چاه بیشتر یا انتقال آب از منابع دیگر هستیم اما صرفه جویی شهروندان بهترین کار است وبا صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی می توان به این مشکل فائق آمد.
به گفته این مقام مسئول، برای کاهش مصرف آب فرهنگ سازی در کنار توزیع اقلام کاهنده آب به صورت یارانه ای انجام شده که امیدواریم این اقدام موثر و گسترده باشد.
ایمانلو بارد آلودگی آب در برخی مناطق تبریز و شهرهای دیگر اذعان کرد: آب شرب به صورت کاملا تصفیه شده تهیه می شود و امکان آلوده بودن آب در برخی مناطق وجود ندارد.
وضعیت بحرانی آب در استان با وجود بیشترین تعداد سد کشور
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به تاثیر بد خشکسالی و کاهش بارندگی بر وضعیت ذخیره آب استان می گوید: در حال حاضر تنها ۳۳ درصد مخازن سدهای بزرگ استان پربوده سدهای کوتاه در حال آبگیری آذربایجان شرقی نیز که افزون بر ۵۸ مورد بوده و بیشتر برای بهبود معیشت روستاییان ساخته شده‌اند، حدود ۱۵ درصد آب دارند.
یوسف غفارزاده ادامه می دهد: از ابتدای مهرماه پارسال تاکنون ۳۴۹ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای بزرگ استان شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل از آن، ۴۷۲ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده بود؛ بر این اساس امسال روان آب‌های ورودی به مخازن سدها نسبت به سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است.
وی عنوان می کند: این استان با ۱۴۶ سد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۵۸۱ میلیون مترمکعب آب، بیشترین تعداد سد در کشور را دارد ولی مجموع ذخایر آبی در مخازن سدهای بزرگ آذربایجان شرقی ۲۱ درصد کمتر از سال قبل است.