جهشی در صنعت نفت
با به مدار تولید آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در نیمه نخست امسال از واردات بنزین بی نیاز و تا پایان سال به صادر کننده بنزین تبدیل می شود.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه بنزین کشور است که با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین در روز، هم اکنون درحال ساخت است درحالیکه مجموع تولید بنزین در کشور در ۹ پالایشگاه امام خمینی شازند، آبادان، اصفهان، بندر عباس، تهران، تبریز، لاوان، شیراز و کرمانشاه از تولید این پالایشگاه کمتر است.
هم اکنون ظرفیت تولید پالایشگاههای کشور به ترتیب عبارتند از: پالایشگاه امام خمینی شازند ۱۶ میلیون لیتر، پالایشگاه آبادان ۱۳، اصفهان ۹ میلیون و ۴۱۵ هزار، بندرعباس ۸ میلیون و ۸۹۲ هزار، تهران ۶ میلیون و ۱۷۹ هزار، تبریز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار، لاوان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار، شیراز ۲ میلیون و ۹۰ هزار و پالایشگاه کرمانشاه ۷۰۱ هزار لیتر در روز.
این درحالیست که ظرفیت تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس بعد از به مدار آمدن هر سه فاز، به بیش از ۳۶ میلیون و ۷۹۰ هزار لیتر بنزین در روز خواهد رسید.
این پالایشگاه تنها پالایشگاهی است که بجای نفت خام سبک و سنگین از خوراک میعانات گازی حاصل از میدان گازی پارس جنوبی استفاده می کند و قرار است روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی از طریق خط لوله ای ۳۶ اینچی به طول ۴۰۰ کیلومتر به این پالایشگاه منتقل شود.
وزیر نفت در دیداری که در واپسین روزهای سال ۱۳۹۴ از این پالایشگاه داشت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار است در ۳ فاز اجرایی شود گفت: فاز اول پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در نیمه اول سال ۱۳۹۵ وارد مدار تولید می شود و با تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ ، کشور را از واردات بنزین بی نیاز خواهد کرد.
بیژن نامدار زنگنه همچنین افزود: بعد از افتتاح فاز نخست، با فواصل ۴ ماهه فازهای دوم و سوم این پالایشگاه هم وارد مدار تولید می شوند که تولید بنزین را در کشور ۲۴ میلیون لیتر دیگر افزایش خواهند داد و تا پایان سال ، ایران به صادر کننده بنزین بدل می شود.
وی با اشاره به اینکه کشور هم اکنون به طور متوسط روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می کند تاکید کرد: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی نهضت کاهش و در نهایت قطع خام فروشی است که قطعا تحقق این طرح عظیم ملی می تواند گام موثری در این مسیر باشد.
وزیر نفت افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از بزرگترین نمونه های خود در جهان است که تا الان ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای آن هزینه شده و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم تا پایان طرح، نیاز دارد.
وی تصریح کرد: در اوایل سال، خوراک وارد فاز اول طرح می شود و در نیمه نخست سال هم فاز اول به بهره برداری می رسد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس با همکاری و مشارکت صندوق بازنشستگی وزارت نفت، سازمان تامین اجتماعی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با عاملیت بانک ملت در دست اجراست و علاوه بر تولید بنزین با اکتان ۹۰ و ۹۵ ، انواع گازوییل سبک و سنگین، سوخت جت، گاز مایع ال پی جی، گوگرد مایع و هیدروژن را تولید می کند.
حدود ۶۰ درصد میعانات گازی ورودی پالایشگاه به انواع بنزین و ۲۵ درصد آن به گازوییل و بقیه به سایر محصولات تولید می شود.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه عمده فشار کاری بر افتتاح فاز اول متمرکز شده است افزود: این پالایشگاه در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در نزدیکی پالایشگاه بندرعباس و در ۲۵ کیلومتری آن احداث شده است.
احمد ادیب افزود: این پالایشگاه جزو بزرگترین طرح های خاور میانه محسوب می شود و در حین اجرا برای ۲۰ هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده و بعد از بهره برداری هم برای ۹ هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی دارد.
وی افزود: کل تولید بنزین پالایشگاههای کشور، مجموعا به ۶۵ میلیون لیتر در روز بالغ می شود که این پالایشگاه قادر است ۶۰ درصد تولید کل پالایشگاههای کشور بنزین تولید کند.
صدا و تصویر دارد