رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: به عنوان یک متخصص و پزشک و بر اساس آمار و ارقام می گویم که افزایش سقط جنین و مرگ های ناشی از آلودگی هوا در کلان شهرها قابل مشاهده و یک هشدار است
رحمت الله حافظی در اولین همایش ملی فرایندهای پالایشگاهی در تبریز که در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، خواستار تحول در زمینه فناوری‌های پالایش فرآوردهای نفتی و توجه بیشتر با ارتقای شاخص‌های زیست محیطی در کشور و به خصوص کلانشهرها شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: در حال حاضر حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در این شهر درحال تردد هستند که هر موتور سیکلت کاربراتوری برابر ۷ خودروی استاندارد روز دنیا آلایندگی ایجاد می‌کند و ۴ میلیون خودرو نیز در این شهر وجود دارد که بر آلایندگی این شهر می‌افزایند.

وی ادامه داد: در دیگر کلانشهرها نیز این میزان آلایندگی وجود دارد و حتی در کلانشهرهای غیرصنعتی نیز آلایندگی شدید است و بنابراین خودروها و موتور سیکلت‌ها اصلی‌ترین آلاینده‌ها هستند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: اجرایی شدن طرح کهاب در کشور موجب کاهش آلایندگی و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی در کلانشهرها شده که از سال ۱۳۸۷ استارت آن خورده و هزینه‌های این طرح به سادگی در کاهش آلاینده ها و کاهش بیماری‌ها جبران می‌شود.

وی ادامه داد: طرح کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت است که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده و کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین را دنبال می‌کند.

حافظی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری است و بنا به ادعای برخی جایگاه‌داران و صنوف مرتبط با آنان تا ۲۵ درصد بنزین در حال سوختگیری در جایگاه‌ها به هدر می‌رود.

وی تاکید کرد: با توجه به آن که ترکیبات هیدروکربنی، سمی و فرار بوده و تمایل زیادی برای ترکیب با عناصر و مواد دیگر دارند، انتشار آنها در محیط، ترکیبات جدیدی را بوجود آورده و همچنین اثرات نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست محیطی و اقتصادی را به‌دنبال خواهند داشت.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزایش حملات قلبی، مرگ و میر و نیز سقط جنین را از نتایج آلودگی هوا دانست و گفت: هیچ کس نمی تواند میزان مخرب مرگ والدین در سرنوشت کودکان و جوانان و تبعات اجتماعی آن را بررسی کند و این متفاوت از تلفات مادی و قابل محاسبه رقم و آماری است.