با پیگیری استاندار آذربایجان شرقی، نماینده مرند و جلفا و مدیرعامل منطقه آزاد ارس؛
جایگاه گمرک نوردوز به اداره‌کل ارتقا پیدا کرد

در پی پیگیری‌های مستمر استاندار آذربایجان شرقی، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و همچنین برگزاری جلسات متعدد با رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، جایگاه گمرک نوردوز به عنوان تنها مرز زمینی ایران با ارمنستان، به سطح «اداره‌کل» ارتقا یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، مرز نوردوز که در محدوده منطقه آزاد ارس قرار دارد، یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تجاری کشور در مسیر ارتباطی ایران با حوزه قفقاز و اوراسیا محسوب می‌شود و ارتقای جایگاه گمرک آن می‌تواند نقش مهمی در تسهیل تجارت، افزایش ظرفیت ترانزیت و توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه ایفا کند.

بر اساس این تصمیم، با ارتقای جایگاه گمرک نوردوز به اداره‌کل، اختیارات مدیریتی و عملیاتی این گمرک افزایش یافته و بسیاری از فرآیندهای اداری و تصمیم‌گیری که پیش از این نیازمند ارجاع به سطوح بالاتر بود، در همین مرز قابل انجام خواهد بود. این موضوع موجب تسریع در تشریفات گمرکی، کاهش زمان توقف کامیون‌ها و تسهیل صادرات و واردات از این مسیر خواهد شد.

همچنین ارتقای ساختاری گمرک نوردوز زمینه تقویت زیرساخت‌های گمرکی، افزایش نیروی انسانی تخصصی و توسعه تجهیزات کنترلی و لجستیکی در این مرز مهم را فراهم می‌کند؛ موضوعی که به افزایش امنیت و شفافیت در مبادلات تجاری نیز کمک خواهد کرد.