تبریز در چند سال گذشته شاهد رشد قارچ گونه مجتمع‌های تجاری بوده و این تعداد باگذشت زمان بیشتر و بیشتر می‌شود، رسیدن به سود بیشتر عطش را برای احداث این مجتمع‌ها بیشتر می‌کند و سرمایه‌گذاران با دریافت زمین موردنیاز از شهرداری نسبت به احداث این نوع ساختمان‌ها اقدام می‌کنند.
صنعت تبریز ، البته نقطه قابل‌توجه در این امر خالی ماندن فضای این مجتمع‌ها و خاک خوردن آن پس از احداث است و سرمایه‌گذاران بعد از اتمام عملیات اجرایی گاه چندساله چنین مجتمع‌هایی با این امر مواجه می‌شوند که بیشتر از سود با استهلاک این مجتمع‌ها مواجه می‌شوند.
در مسیر فلکه دانشگاه تبریز وقتی‌که وارد یکی از مجتمع می‌شوید، آسانسورها پلمپ شده هستند، پله‌های برقی کار نمی‌کنند و وقتی‌که از پله‌های برقی خاموش می‌روید، شاهد فضایی خالی از فروشنده‌ها می‌شوید و چند فروشنده مبلی که پیش‌ازاین در طبقه اول حضور داشتند نیز واحدهای خود را خالی کرده و رفته‌اند، بیشتر از هر چیزی خاک روی اسباب و لوازم کافی‌شاپ وسط این مجتمع جلب‌توجه می‌کند، سکوت و عدم حضور افراد در چنین مجتمع تجاری گرد ناامیدی را بر نگاه آدمی می‌نشاند.
مجتمع تجاری پرزرق‌وبرق اما بلاتکلیف دیگری در خیابان منصور تبریز و یکی از پرترددترین مناطق شهر واقع‌شده اما بیش از چند مغازه واحد دیگری در این مجتمع فعال نیست و سکوت همه‌جا را فراگرفته و مجتمع تجاری دیگری هم در همین منطقه واقع شده است که به‌غیراز چند مغازه لوازم‌خانگی و کتاب‌فروشی در طبقه زیرزمین، باقی فضاهای آن خالی است.
پرس‌وجو در مورد قیمت‌های رهن و اجاره این مجتمع‌ها و بالا بودن این ارقام به‌خوبی نشان می‌دهد که افراد به علت تأمین نشدن هزینه‌ها نمی‌توانند در این واحدها ساکن شده و نسبت به انجام کارهای تجاری و اقتصادی اقدام کنند و یکی دیگر از مشکلات این مجتمع‌ها عدم استقبال و خرید از سوی مردم است.