معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، گفت: هیچ وامی طی دو سال به صنایع آذربایجان شرقی داده نشده است و صنایع با آورده های شخصی خود چرخ صنعت را به گردش در می آورند.
.
به گزارش صنعت تبریز ، حمید ابراهیم‌زاده‌ فیاضی به تشریح برنامه‌های معاونت صنعت در این سازمان پرداخت و اظهار داشت: تهیه و تدوین برنامه‌های مربوط به توسعه فعالیت‌های صنعتی در چارچوب سیاست‌های حوزه ستادی وزارتخانه و راهبری استراتژی‌های توسعه صنایع تبیین شده و فراهم کردن زمینه‌های صدور جواز صنعتی و توسعه واحدهای جدید در چارچوب استراتژی‌های صنعتی و سیاست‌های کلی اعلام شده از سوی وزارت متبوع از وظایف این معاونت است.
وی از عدم سرمایه گذاریهای بزرگ و اساسی دراستان خبر داد و گفت: چند سالی است که دیگر سرمایه گذاری کلانی در استان صورت نمیگیرد اما سرمایه گذاریهای خرد توسط بخش خصوصی به صورت آسیب پذیر وجود دارد.

وی ادامه داد: حمایت از تولیدات داخلی اعم از ماشین آلات و مواد اولیه در صدور مجوزهای برخورداری از معافیت حقوق ورودی و ماده ۳۹ قانون امور گمرکی و نیز عضویت در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و ارائه پیشنهادات لازم در مورد تسهیلات بانکی برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی نیز در این معاونت صورت می‌گیرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، نظارت و پایش مواد اولیه شیمیایی که پیش‌ساز مواد مخدر هستند و بررسی و انجام محاسبات لازم در زمینه مواد اولیه مورد نیاز کالاهای ساخته شده و معرفی در خصوص کالاهای سهمیه‌بندی شده و یا مورد نظارت را یادآور شد و اظهار داشت: مواد اولیه، تغییرات پروانه بهره‌برداری، تعیین درصد ضایعات، اعطای تسهیلات، اعطای معافیت حقوق ورودی ماشین آلات و مواد اولیه و صدور مجور ورود ماشین آلات مستعمل را بر عهده داریم.

ابراهیم‌زاده تبیین کرد: یک هزار و ۴۷۵ جواز تأسیس در ۸ ماهه سال‌جاری صادر شده که این تعداد رتبه اول کشوری است و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را برای این طرح‌ها داریم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: پیش‌بینی می‌شود برای ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از قبل این طرح‌ها اشتغال ایجاد شود که به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵ درصدی را شاهد هستیم.

وی در پایان تشریح کرد: این میزان از نظر حجم سرمایه‌گذاری کاهش را نشان می‌دهد که نشان از صدور جواز تأسیس برای طرح‌های کوچک است و در حالی که متوسط حجم سرمایه‌گذاری هر طرح در کشور ۷ میلیارد تومان است، اما در استان این میزان ۳ میلیارد تومان برای هر طرح است.