به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس سید باقر شریف‌زاده صبح امروز در پانزدهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: طبق گزارشات ارائه شده ۱۱ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۲۵ هزار میلیارد تومان هم کالای قاچاق وجود دارد که باید برای رصد این فرارهای مالیاتی تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به قانون جدید مالیات‌های مستقیم ابراز داشت: دغدغه خاطر افکار عمومی ضمن موافقت با مقررات و شفافیت این است که احتمال دارد نیمه روشن روشن‌تر شده و نیمه پنهان پنهان‌تر شود و مواردی که در قانون لحاظ شده یک سری افراد را به سمت انجام کارهای زیرزمینی و پنهانی و فرار از حسابرسی سوق دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اجرای قانون الزامات خاصی می‌طلبد و باید آیین‌نامه‌های اجرایی و مشوق‌های مالیاتی لازم است لحاظ شود؛ اضافه کرد: افزایش ۱۷ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی موجب فشار بیشتر بر صنوف شفاف شده است.

شریف‌زاده متذکر شد: نگرانی دیگر این است که وقتی ارائه مالیات علی‌الراس‌ها حذف و تبدیل به خود اظهاری شده بازهم موجب فشار مضاعف بر مالیات دهندگان شفاف شده است بنابراین لازم است به تحریک تقاضای رکود بپردازیم تا بخش خصوصی فعال، شفاف و اکتیو بیش از این دچار خسران نشود.

این فعال اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی مالیات بر ارزش افزوده، توضیح داد: این کارگاه در سطح عالی و مبسوط برگزار شد و در این کارگاه در مورد قانون جدید مالیات‌های مستقیم و تفاوت‌های آن با قانون‌های قبلی بحث شد.