رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تبریز تدوین طرح جامع جدید برای تبریز را تصمیم غیرفنی دانست و گفت: با اجرای آن بسیاری از گروه‌های مردمی در بلاتکلیفی قرار گرفته و برخی مناطق تبریز با حذف از محدوده شهری به طور کامل از امکانات توسعه محروم می‌شوند.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایسنا،‌فریدون بابایی اقدم با بیان این‌که مبنای حرکت و هرگونه صدور پروانه ساخت در محدوده شهری، طرح‌های جامع است، اظهار کرد: لازمه توسعه شهری وجود طرح جامع است که انواع کاربری‌ها، شبکه‌های دسترسی و … در آن تعریف شده باشد.

‌وی با اشاره به این‌که اولین طرح جامع تبریز در سال ۴۹، دومین ۷۴ و سومین طرح جامع هم، اکنون در حال تدوین است، افزود: امروزه شرایط تبریز با گذشته بسیار متفاوت است و جمعیت این شهر در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و ضروری است بر اساس وضع موجود و نیازهای فعلی طرح جامع تبریز تدوین شود.

‌وی با اعلام این‌که محدوده تبریز در طرح جامع قبلی حدود ۲۸ هزار هکتار بود، گفت: در این طرح بیشتر محدوده شهری را فضای خالی تشکیل می‌داد که در طرح تفصیلی مصوب سال ۹۰ محدوده شهری به ۲۵ هرار هکتار کاهش یافت.

‌بابایی اقدم ادامه داد: با توجه به اشکالاتی که در طرح جامع قبلی وجود داشت، قرارداد مطالعه طرح جامع جدید تبریز به کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی منعقد شده و مطالعات آن در حال انجام است. پیش از این طرح پیشنهادی برای توسعه تبریز از سمت غرب تا شهرک صیاد شیرازی، از شرق تا سه راهی اهر، از جنوب تا اتوبان شهید کسایی و از شمال تا اتوبان پاسداران بود.

‌وی خاطرنشان کرد: جهت توسعه شهر در طرح جامعه جدید با سناریوی سهند محور مطرح است که این طرح اشکالات زیادی دارد.

‌این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: تاکنون با تشکیل ۱۹ جلسه در کمیسیون زیربنایی استان این طرح جامع بررسی شده است، ولی طبق قانون باید این طرح به تصویب شورای شهر برسد.

‌وی در خصوص ایرادات طرح جامع جدید‌ اظهار کرد: حدود ۶۴۰۰ هزار هکتار از محدوده شهری تبریز حذف می‌شود، این درحالی است که ساکنان آن مناطق تاکنون حق و حقوقی از تبریز داشتند و پروانه گرفته و با تصور کاربری تجاری و صنعتی زمین خریداری کرده‌اند، به یکباره نمی‌شود بخشی از مردم را از حق و حقوق‌شان محروم کرد و چنین شوک بزرگی به تبریز وارد کرد.

این عضو شورای شهر تبریز، گفت: بخش جنوبی تبریز از نظر توپوگرافی بسیار ایراد دارد؛ به طوری‌که بخشی از آن پارک عباس میرزا و پادگان‌های نظامی است، هم‌چنین شیب زمین نیز در آن مناطق منفی است که هزینه آماده سازی اراضی بسیار بالا خواهد رفت.

‌وی افزود: به عنوان عضو شورای شهر تبریز چندین مرحله به این طرح اعتراض کرده‌ام و اگر این طرح تصویب شود به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنم.