شورای شهر و اتاق بازرگانی تبریز در هفته های اخیر جلسات ویژه ای را با هدف بررسی راهکارهای توسعه مدیریت شهری و سرمایه گذاری برگزار کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی تبریزبه جلسات برگزارشده  بین اتاق بازرگانی و شورای شهر تبریز و شهرداری آن در هفته های اخیر اشاره می کند و می گوید: در این جلسات مسائلی در خصوص  اقتصادمقاومتی،اقدام و عمل  مطرح شد و بررسی کردیم که چطور می توانیم تعاملات و همکاری های بین اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تبریز و شورا و شهرداری تبریز را توسعه دهیم تا مدیران بنگاه های اقتصادی در حوزه مسائل عمرانی شهر بیشتر همکاری کنند.

حسن زاده می افزاید: در چندماه گذشته ۷۰ گروه از کشورهای مختلف خارجی مثل کشور ترکیه ، ایتالیا به اتاق مراجعه کرده اند و خواهان سرمایه گذاری در شهر تبریز بوده اند وما این گروه های خارجی را در اولین مراجعه در جریان امکاناتی که توسط شورای شهر و شهرداری تبریز برای توسعه مسائل اقتصادی صورت گرفته گذاشته ایم و برای آنها  معافیت بخشودگی های که در این حوزه وجود دارد را شرح داده ایم.

وی اعلام می کند: این گروه های خارجی هم خواستار سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ شهری مثل تصفیه های پسماند شهری،نیروگاه،مترو،حمل و نقل بوده اند که با شهرداری تبریز بوده اند که ما زمینه همکاری آنان با شهرداری را فراهم کرده ایم تا کارها و اقدامات عملی صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی تبریز به همکاری اتاق و شهرداری در زمینه گردشگری نیز اشاره می کند و می گوید: در سال ۲۰۱۸ تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی مشخص شده است و گروه زیادی از جهانگردها و گردشگرها به تبریز خواهند آمد به این منظور چندهتل برای تبریز پیش بینی شده است و طبق گفته های شهردار تبریز سه هتل قراردادهایش نهایی شده و سرمایه گذارهایش مشخص شده و و قرار شده طرح های توجیهی توسط اتاق به سرمایه گذاران خارجی ارسال گردد تا اقدامات نهایی در این زمینه صورت گیرد.

حسن زاده درخصوص  اقدامات صورت گرفته در زمینه اشتغال می گوید:شهرداری  ضمن اینکه ۱۱ هزارنفر نیروی خدماتی دارد که در نظافت شهری مشغول به کارند، ۳۵۰۰ نفر به نیزبه صورت روزمزد در مترو و جاهای دیگر مشغول به کار شدند و از طرفی  عمران شهری و توسعه هایی که در مسائل عمرانی اتفاق می افتد  زمینه را برای اشتغال افراد زیادی فراهم می کند و همه این وضعیت ها باعث شده  نرخ بیکاری استان آذربایجان شرقی  کاهش یابد چرا که طبق آماری که داده اند در سال ۹۳ ،نرخ بیکاری آذربایجان شرقی ۶/۱۲ بوده که امسال به ۶/۷ رسیده است.

وی همچنین می افزاید: از طرفی اعتقاد داریم اگرمسائل توافقات هسته ای و پساتحریم  وبرجام که مشکلات جامعه را با چالش ها روبرو کرده برطرف بشود و برای  واحدهای تولیدی از سوی وزارت صنایع تصمیم هایی گرفته شود  و واحدهای تولیدی تعطیل  تسهیلات کم بهره دریافت کنند در زمینه  اشتغال رونق ایجاد می شود و مشکل بیکاری جوانان نیز حل می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز می گوید:باتوجه به اینکه شورای اسلامی شهر تبریز منتخب مردم است و اتاق بازرگانی منتخب بخش خصوصی است و بخش تجارت، کارخانجات تولیدکنندگان در حوزه  اتاق بازرگانی  است به همین جهت تقویت رابطه اتاق بازرگانی و شورای شهر تبریز از الزامات است و حتما باید ارتباط  خوبی بین این دو وجود داشته باشند.

«اسماعیل چمنی» می افزاید: این  ارتباط باعث می شود که در توسعه شهری، مدیریت شهری،  حتی مسائل اجتماعی  همکاری های خوبی بین اتاق بازرگانی و شورا و شهرداری تبریزوجود داشته باشد.

وی با اشاره به  اینکه اساس توسعه و پیشرفت شهرتبریز در حوزه سرمایه گذاری است و بدون سرمایه گذاری شهر توسعه پیدا نمی کند،بر ضرورت همکاری شورای شهرتبریز با سرمایه گذاران اتاق بازرگانی تبریز تاکید می کند.

چمنی اظهار می کند : هیئت نمایندگان  اتاق بازرگانی تبریز نقش موثری در  تولید و اشتغال  دارند چرا که  اعضای این هیئت مدیران کارخانجات بزرگ آذربایجان شرقی هستند که در واحدهای تولیدی و کارخانجات خود، افراد زیادی را به کار گرفته اند.

وی تاکید می کند: توسعه شهر تبریز در بحث سرمایه گذاری بحث اشتغال زایی و  تولید، مسائل اقتصادی و اجتماعی از دریچه اتاق بازرگانی تبریز می گذرد و این اتاق نقش عملیاتی

در این زمینه ها دارد و با توسعه روابط با اتاق بازرگانی تبریز می شود زمینه اشتغال را برای جوانان زیادی که جویای کار هستند فراهم کرد و مشکل بیکاری جوانان که اساسی ترین مشکل شهر است را حل کرد.

چمنی به تشریفاتی  نبودن این تعاملات نیز تاکید می کند و می افزاید قرار شده جلسات مستمر در این حوزه باشد و سه ماه یک بار  مشکلات اتاق بازرگانی، چالش های اتاق ، مسائل شهری ،مسائل  تولید کننده ها، مطرح شود و  تشویق ها و حمایت هایی نیز از سوی شهرداری صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری می کند که  با تقویت روابط بین شورای اسلامی شهر تبریز و اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی تبریزو همکاری در تمامی زمینه ها  قطعا توسعه واقعی شهر تبریز نیز اتفاق می افتد.

رسول رستمی شهروند تبریزی است که در رشته اقتصاد درس خوانده و می گوید: به نظرمن  شهرداری می تواند با خدمات عمرانی که درشهر انجام می دهد باعث جذب گردشگران خارجی شود و این امر نیز موجب ارزآوری به کشور می شود و این ارزآوری نیز موجب مثبت تر شدن تراز تجاری کشور می شود و متقابلا نیز اتاق بازرگانی با جذب سرمایه از سرمایه گذاران خارجی و سرمایه گذاری در کشور هم موجب اشتغال شده و هم باعث خدمات عمرانی در شهر شود. همچنین شهرداری نیز با خدمات عمرانی و خدماتی که درشهر انجام می دهد موجب افزایش اشتغال و ارزش افزوده می شود که این امر نتیجه مثبتی بر امورات اتاق بازرگانی خواهد گذاشت.

انتظار می رود با تقویت تعاملات و همکاری های تصمیم گیرندگان مسائل شهری و تصمیم گیرندگان مسائل اقتصادی، شاهد اتفاقات خوبی در شهر تبریز باشیم و سرمایه گذاران زیادی از طریق این همکاری ها برای پروژه های بزرگ شهری جذب شود و در نتیجه این سرمایه گذاری ها مسائل بیکاری جوانان،ترافیک شهر تبریز،آلودگی آن و سایر مشکلات ریز و درشت حل و رفع شود و توسعه واقعی در تبریز اتفاق بیافتد.