مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۲۴ هزار تن در سال جاری خبر داد.
به گزارشصنعت تبریز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛شکوری با بیان میزان تولید گردو در استان گفت: آذربایجان‌شرقی با تولید ۲۴ هزار تن گردو در سال رتبه چهارم کشور را دارد که عمده ترین تولید در شهرستان های اسکو، میانه، عجب شیر، آذرشهر، مرند با تولید متوسط بدون خسارت دو هزارو ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی افزود: سطوح زیر کشت گردو در استان بالغ بر ۱۱ هزارو ۴۶۳ هکتار بوده که دو هزار هکتار باغات جوان و نه هزار و ۵۰۰ هکتار باغات بارور را تشکیل می دهد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان به جایگاه ایران در سطوح زیر کشت و تولید گردو اشاره کرد وگفت: ایران با ۱۴۰ هزار هکتار سطوح زیر کشت جایگاه دوم بعد از کشور چین و تولید در جایگاه سوم در دنیا دارا می باشد این درحالیست که از نظر صادرات گردو ایران شرایط مناسبی ندارد و در جایگاه ۲۴ است.

شکوری تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل در صادرات گردو عدم درجه بندی در فرایند فراوری است که کاشت نهال در باغات از بذر باعث عدم یکنواختی تولید محصول می شود.

وی افزود: از راهکارهای افزایش کیفیت گردو، تعویض تاج درختان گردو در باغات استان که بیشتر جوان هستند، اصلاح درختان گردو با روش پیوند، کاشت نهال خارجی در باغ ها به صورت ازمایشی که در صورت سازگاری مو مناسب شناسایی می شود و همچنین اصلاح تراکم کشت درختان است که با همکاری تولید کنندگان باعث افزایش راندمان و کیفیت محصولات می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان به برنامه های سازمان برای تولید محصول مناسب اشاره کرد و گفت: درراستای بهبود فرایند فراوری، کاشت یک رقم شاخص در باغ های گردو انجام شده که عملیات مکانیزه داشت و برداشت آن را امکانپذیر و صادرات محصول را فراهم می‌سازد.

شکوری افزود: گردو علاوه بر ورود به بازار بیشتر در صنایع غذایی و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در ادامه به نیاز تولیدکنندگان به تسهیلات اشاره کرد و گفت: درخواست سازمان جهاد کشاورزی استان برای کشاورزان از وزارت خانه ۱۰میلیون تومان در هکتار است تا مشکلات عمده این محصول حل شود.