مدیرکل دفتر ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت و معدن گفت: محیط زیست بنا به تعبیر مجلسیها محیط ایست طرح های صنعتی است و با وزارت کار و امور اجتماعی در زمینه مشاغل سخت و زیان‌آور اختلاف نظر داریم
به گزارش صنعت تبریز ، رسول یاراحمدی صبح امروز در نشست منطقه‌ای HSEE (محیط زیست، بهداشت، ایمنی و انرژی) در تبریز که با حضور مسئولان کشوری و منطقه شمال‌غرب کشور برگزار شد، با بیان اینکه نشست منطقه‌ای در تبریز با هدف هماهنگی میان مسئولان منطقه شمال‌ غرب کشور برنامه جامع مدیریت بهداشت ایمنی، محیط زیست و انرژی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این نشست به صورت تخصصی به مسائل بهداشت و ایمنی پرداخته می‌شود.

وی یادآور شد: از سوی مسئولان کشوری موضوعات ایمنی و بهداشت و نیز محیط زیست دنبال می‌شود و متاسفانه برخی سهل‌انگاری‌ها در رعایت مسائل ساده موجب اتفاقات تلخ می‌شود.

یاراحمدی ادامه داد: حوادث تلخ شغلی در جهان امری روزمره است و این سطح حوادث تا حد کوچک نیز قابل قبول نیست و نباید این حوادث را توجیه کنیم.

وی با اشاره به آمار حوادث در واحدهای صنعتی در جهان و کشور ایران گفت: برای کاهش حوادث ریشه‌های قانونی و شرعی داریم و به لحاظ اخلاقی می‌توانیم با رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی جلوی بسیاری از حوادث را گرفت.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: خط مشی، نقشه راه و بهداشت ایمنی، محیط زیست و انرژی در وزارت صنعت معدن و تجارت طراحی شده و نقشه علمی محکمی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل دفتر ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت و معدن تصریح کرد: حذف منابع مخاطرات بالقوه، حذف هرگونه صدمات جانی اولویت ما بوده و برای ارتقای سطح ایمنی در معادن نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: فعال‌سازی معادن غیرفعال در کشور دارای تبعات برنامه جامع مدیریت بهداشت ایمنی، محیط زیست و انرژی بوده و مخاطراتی را به همراه دارد که باید به آن توجه شود.

یاراحمدی اظهار داشت: در آخرین ارزیابی‌های محیط زیست در مورد معادن هر چند محدودیت‌هایی وجود داشته اما این برنامه‌ها نباید مانعی برای توسعه معادن بوده و خوشبختانه برنامه‌های حمایتی در حال تدوین است و به عبارت دیگر محیط زیست نباید مانع چرخش چرخ‌های صنعت شود.

مدیرکل دفتر ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت و معدن گفت: ایجاد نگرش نظام‌مند به تمام فعالیت‌های صنعتی و معدنی در وزارت صنعت معدن و تجارت و آغاز برنامه محیط زیست، بهداشت، ایمنی و انرژی مورد توجه خاصی قرار دارد و بر همین اساس باید سیستم هماهنگی در خود وزارتخانه ایجاد شود.

وی ادامه داد: در زمینه مشاغل سخت و زیان‌آور نسخه سی سال قبل در کشور کارآمد نبوده و باید نسخه جدید و قوانین مترقی‌تری نوشته شده و منطبق با واقعیات امروز صنعت ما باشد.

یاراحمدی یادآور شد: با وزارت کار و امور اجتماعی در زمینه مشاغل سخت و زیان‌آور اختلاف نظر داریم و در حالی که این وزارتخانه معتقد است باید قوانین سخت و زیان‌آور را تعریف کند اما ما معتقد هستیم این روش باید متحول شود و سیستم امر و نهی جای خود را به روش‌های تعاملی بدهد.