با احداث واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک در داخل و خارج شهر تبریز باغات روند نابودی گرفته اند.


با بهره برداری از پارکهای جدید و حفظ باغات به جامانده از باغ شهر قدیمی این شهر ، تبریز در حال به دست آوردن هویت گم شده خود در باغ شهری است.
شهرهای تبریز، اسکو و مراغه در آذربایجان شرقی به داشتن باغ های بزرگ مشهور هستند و لقب باغ شهر را با خود دارند. این هویت در اسکو بیشتر از دو شهر مراغه و تبریز حفظ شده است و اکنون نیز با ورود به شهر اسکو هویت باغ گونه این شهر بیشتر ملموس است و نماد درخت چند صد ساله در مرکز شهر که هنوز نفس می کشد نشانگر توجه خاص مردم این شهر به درختکاری است. نکته مهمی که کارشناسان و مسئولان این شهر در علت حفظ هویت باغ شهری اسکو به آن تاکید دارند، جنبه اقتصادی این باغات است که عمدتا میوه گردو دارند و برای باغداران نگهداری این درختان و باغات بسیار باصرفه است. از طرف دیگر زمینهایی که درخت داشته باشند قیتمی دو برابری نسبت به زمینهای بایر در این شهر دارند و بنابراین مردم برای تداوم کسب سود اقتصادی بر حفظ باغات تاکید دارند.
در مراغه نیز باغات سیب و انگور از اهمیت خاصی در اقتصاد این شهر برخوردار بوده و سیب مراغه به عنوان یکی از اقلام پر فروش و گران قیمت سیب در کشور مطرح بوده وبه همین علت باغداری در این شهر مقرون به صرفه بوده و شهرداری این شهر نیز بر حفظ باغات درون شهر تاکید ویژه ای دارد.
در جای جای این شهر قدیمی درختانی با عمر بالای صد سال قابل مشاهده است به نحوی که اکثر خیابانهای مراغه با درختانی سر به فلک کشیده پوشیده شده و آسفالت خیابان با رخ آفتاب بیگانه است.
در تبریز به عنوان یکی ازمهمترین باغ شهرهای کشور که مساحت باغات اطراف آن بیش از ۵۰۰ هکتار در صد سال گذشته برآورد شده ، نابودی باغات در دهه های گذشته به سرعت صورت گرفته به نحوی که از این باغ شهر قدیمی تنها بخشی در خیابان ۲۹ بهمن تبریز آنهم در قالب باغ گیاه شناسی دانشگاه تبریز در ۱۸ هکتار به جا مانده است.
در ۱۰ سال اخیر احیای باغ شهر تبریز که قدمت آن بنا به تاریخ به زمان زبیده خاتون همسر هارون الرشید برمی گردد، اقداماتی از سوی شهرداری تبریز انجام شده است.
در سال ۱۳۹۸ مجموعه ای به نام باغ شهر تبریز در حدود ۱۳ هزار متر مربع در غرب تبریز به بهره برداری رسید. هدف از این کار زنده نگه داشتن نام باغ شهر تبریز بوده است اما شهروندان احیای باغات قدیمی در کنار مهرانه رود در شرق این شهر را که به چای کنار مشهور است مطالبه می کنند.مدیریت شهری در تبریز برای پاسخ به این مطالبه ایجاد چندین پارک در مسیر مهرانه رود را انجام داده که احداث پارک شمس ، پارک قاجاریه و پارک ولیعصر در مسیر چای کنار و مسیر باغات قدیمی تبریز در همین راستا بوده است اما مجموع مساحت این پارکها کمتر از ۵۰ هکتار بوده و تا رسیدن به هویت باغ شهر قدیمی تبریز راهی طولانی در پیش است.