مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقیگفت: پروژه های هفته دولت شرکت آب و فاضلاب استان شامل آبرسانی، بهره برداری حفر، تجهیز و نیرورسانی به چاه ها، لوله گذاری خط انتقال به روستاهای شهرستان های استان، ساخت و بهره برداری از مخزن ذخیره آب، بهره برداری از ایستگاه پمپاژ، اجرای گالری و لوله گذاری تامین آب شرب، نصب، راه اندازی و بهره برداری از دستگاه آب شیرین کن ، اجرای شبکه فاضلاب و خط انتقال اصلی فاضلاب شهر تبریز می باشد.
خانی ادامه داد: این طرح‌ها در شهرستان‌های تبریز، مراغه، میانه،کلیبر، خداآفرین، شبستر، هشترود، ورزقان، جلفا، هوراند، سراب، مرند و خسروشاه اجرا شده و به بهره برداری می رسد
وی اظهار کرد: در داخل شهر تبریز نیز ۳۴ کیلومتر شبکه فاضلاب و در شهرستان های بزرگ استان نیز ۱۰ کیلومتر افتتاح و ۶۰ کیلومتر نیز به طور همزمان عملیات اجرایی شبکه فاضلاب مربوط به آذربایجان شرقی آغاز می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تصریح کرد: آبرسانی به مجتمع آب‌رسانی آلمالو هشترود و همچنین ۳۴ روستا و ۱۱ پروژه محرومیت زدایی آبرسانی با ۲۷ میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت افتتاح ‌شد.
مهندس خانی همچنین با اشاره به تولید ۱۲ مترمکعب بر ثانیه آب شرب در آذربایجان شرقی تاکید کرد: ۱۰ حلقه چاه عمیق با ۱۰۲میلیارد تومان هزینه برای تامین آب کلانشهر تبریز با ظرفیت ۳۰۰ لیتر در ثانیه به منابع استحصال آب این کلانشهر اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: آبرسانی به ۲۷۲ روستا در حال اجرا بوده و از این تعداد عملیات اجرایی ۱۳۰ روستا امسال به پایان می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: هم اکنون این شرکت در ۶۹ نقطه شهری با ۳ میلیون نفر جمعیت شهرنشین و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روستایی خدمات ارائه می‌دهد.
مهندس خانی تاکید کرد: در مقایسه با کلانشهرها، تبریز تنها کلانشهری است که بدون قطعی آب بوده ولی شهروندان توجه کنند که شرایط شکننده است اما در شهر تبریز میزان تولید و مصرف آب برابر است و اگر مصرف بالا برود و یا حادثه‌ای اتفاق بیفتد احتمال قطعی آب وجود دارد و باید شهروندان در مصرف آب مدیریت درست را در اولویت قرار دهند.
مهندس خانی با بیان اینکه قرار است ۱۲۱ روستای استان آذربایجان شرقی در مرحله اول در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به عنوان پروژه های محرومیت زدایی آبرسانی شود، اظهار کرد: این پروژه ها که پایان سال گذشته آغاز شده است هم اکنون از پیشرفت خوبی برخوردار می باشد.
وی ادامه داد: آبرسانی به مجتمع قشلاقات کلیبر برای ۱۶ روستا، فاز ۲ مجتمع ستارخان ورزقان برای ۶۰ روستا و مجتمع آلمالوی هشترود برای ۴۵ روستا با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست.
مهندس محمد خانی افزود: از مجموع این پروژه‌ها، امسال ۲۵ روستا در هشترود و ۱۰ تا ۲۰ روستا در کلیبر و ورزقان آبرسانی خواهد شد.
مهندس خانی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، موضوع آبرسانی به روستاها مورد توجه جدی قرار گرفته است تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.
وی ادامه داد : در راستای طرح جهاد آبرسانی که نهضتی جدید در وزارت نیرو می باشد، آبرسانی آبادی های بالای ۲۰ خانوار استان در اولویت خواهد بود.