به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهرهگیری از فناوریهای نوین و به روز همانند فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)، الکترونیک، مخابرات، نرمافزار و … برای افزایش بهرهوری و کارایی صنعت حمل و نقل را هوشمندسازی حملونقل میدانند. ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این هدف را با حمایت و تقویت کسبوکارهای این حوزه، دنبال میکند و این هدف را نیز با تعریف ۸ هدف کلان ملی انجام میدهد. «افزایش بهرهوری»، «کاهش تلفات»، «افزایش ایمنی»، «افزایش امنیت»، «کاهش آلودگی هوا»، «کاهش ترافیک»، «کاهش مصرف سوخت» و «توسعه کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات نوین» اهدافی است که با همکاری نهادهای ذیربط و شرکتهای دانشبنیان و خلاق تعریف و تدوین شده تا به اجرا درآید.
سامانههای حمل و نقل هوشمندی که در دنیا مورد استفاده قرار میگیرند شامل «سامانههای مرتبط با پارکینگ و پارک حاشیهای هوشمند»، «حمل و نقل عمومی»، «برنامه ریزی سفر»، «حمل و نقل اشتراکی»، «تابلوهای پیام متغیر»، «پرداخت هوشمند»، «مدیریت ترافیک و آلودگی هوا» و «دوربینهای پلاک خوان» میشود.
این سامانهها با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت شرکتهای دانشبنیان خلاق در داخل کشور در حال توسعه یافتن و تولید بومی هستند.
ویژه ها
مغازه های مرده در شهر تاریخی تبریز
گشت و گذار در بازارهای قدیمی و مغازه ها یکی از عوامل جذب گردشگر در...
پنجمین همایش کوهنوردی صعود بهاره ارس
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد ارس، پنجمین...
دبیرکل اتاق ایران و عراق : دلار میریزد
جهانبخش سنجابی شیرازی: روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میانمدت متوقف...
- دولت مدیریت را واگذار کند، صنعت خودرو جان میگیرد
- ضرورت سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز
- سهم استانهای آذربایجان شرقی و کرمان پیش از پرداخت عوارض مس سونگون بررسی میشود
- حذف قیمتگذاری دستوری خودرو در دستور کار| مانعی برای واردات خودرو نداریم
- ضرورت استفاده حداكثری از ظرفیتهای موجود در فولاد متیل برای تقویت صنایع پاییندستی كشور