مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور  از مبارزه با ملخ های مراکشی در سطح ۳۱ هزار هکتار از مزارع چند استان از جمله آذربایجان شرقی خبر داد.

سعید معین در گفت‌وگو یی با بیان اینکه احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور در فصل بهار به صفر رسیده است، گفت: مطابق با پیش‌بینی اواخر بهمن‌ سازمان جهانی هواشناسی، بارش‌ها در اوایل فروردین در برخی مناطق به نسبت نرمال و در برخی مناطق دیگر بیش از حد نرمال بود.

وی ادامه داد: اما این سازمان پیش‌بینی‌های خود را در‌ اسفند سال گذشته تغییر داد و اعلام کرد فروردین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش بارندگی‌ خواهیم داشت که باید بگویم پیش‌بینی دوم محقق شد. از سوی دیگر در شبه جزیره عربستان بارندگی‌ها در حد نرمال نبود از این‌رو با نبود بارش و کاهش رطوبت علف‌ها در شبه جزیره عربستان از بین رفت و غذایی برای ملخ‌ها باقی نماند.

معین با بیان اینکه پیش بینی ایجاد یک یا دو سیکلون (چرخه) از اقیانوس هند به سمت شبه جزیره عربستان نیز ایجاد نشد، خاطر نشان کرد: عواملی که باعث می‌شد جمعیت ملخ‌های صحرایی افزایش پیدا کند و به سمت ایران حرکت کنند از بین رفته است بنابراین احتمال حمله ملخ صحرایی در فصل بهار وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول؛ اگر شرایط آب وهوایی در شبه جزیره عربستان در فصل تابستان و پاییز به سمت بارش‌های نرمال حرکت کند شرایط به نفع ملخ‌های صحرایی تغییر می‌کند و این احتمال وجود دارد که تا پایان سال شاهد حمله ملخ‌های صحرایی باشیم.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، محل‌ زمستان گذران ملخ‌های صحرایی را شرق آفریقا دانست و افزود: تابستان گذران آنها هندوستان است؛ ملخ‌های صحرایی در این دو مناطق ییلاق و قشلاق می‌کنند و اگر دما و رطوبت مناسب باشد در بهمن و اسفند به مناطق جنوبی ایران می‌آیند. ( اسفند و بهمن ۹۹ شاهد حمله ملخ‌های صحرایی به ایران بودیم).

وی با اشاره به ردیابی ملخ‌های صحرایی در ۱۰ استان جنوبی کشور، گفت: سالیانه حدود ۱۹ میلیون هکتار بر اساس فرم‌های استاندارد فائو ردیابی صورت می‌گیرد و گزارش‌های آن به صورت هفتگی به مرکز بین‌المللی ملخ در رم ارسال می‌شود.

این مقام مسئول ملخ صحرایی را خسارت‌زاترین نوع ملخ‌ها دانست و تصریح کرد: ملخ صحرایی این توان را دارد با افزایش تراکم جمعیت به‌صورت مهاجر در بیایید و وقتی مهاجر شد قابلیت این را دارد که گروهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند اگر باد موافق باشد می‌تواند حدود هزار هکتار پرواز کند؛ در نتیجه خطرناک است چراکه در مسیرش هر چیز سبزی اعم از محصولات باغی، زراعی و مرتعی را می‌خورد و نابود می‌کند.

ملخ‌های بومی در خاک تخم می‌کنند

معین با بیان اینکه سال گذشته در ۱۷۶ هزار هکتار با ملخ بومی مقابله کردیم، افزود: پیش بینی‌ها از مقابله با ملخ بومی در سال جاری حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار است. مهم‌ترین  نوع ملخ‌های بومی کشور، ملخ مراکشی است که ۷۰ تا ۷۵ درصد جمعیت ملخ بومی را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: ملخ مراکشی نیز قابلیت اینکه به صورت مهاجر درآید نیز وجود دارد؛ در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور ملخ مراکشی وجود دارد و سازمان حفظ نباتات با این ملخ‌ها مبارزه خود را آغاز کرده است. این ملخ‌ها اگر حالت مهاجر پیدا کنند می‌توانند در یک سال ۵۰ کیلومتر پرواز کند اما ملخ‌های صحرایی روزانه ۵۰ کیلومتر پرواز می‌کنند.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه  ملخ مراکشی در عمق ۷ تا ۸ سانتی خاک تخم می‌گذارد، افزود: وقتی تخم در خاک باشد سم‌پاشی‌ها روی آن اثر نمی‌گذارد تا زمانی‌که از خاک خارج شوند. در حال حاضر در نیمه شمالی کشور، نیمه مرکزی و جنوبی کشور با ملخ بومی و مراکشی درگیر هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به استان‌هایی که ملخ مراکشی به آنها حمله کرده است، افزود: خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، مازنداران، گیلان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، تهران، اردبیل، فارس، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی پایش و مبارزه با آنها در حال اتفاق است؛ در حال حاضر این مبارزه در ۳۱ هزار هکتار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در رودبار گیلان، طارم قزوین و طارم زنجان متمرکز شده است، افزود: دولت موظف است که با ملخ‌ها مقابله کند از این‌رو  بودجه مبارزه با ملخ‌های بومی همه ساله از طریق وزارت کشاورزی به سازمان‌های استان‌ها در غالب ردیف اعتباری مبارزه با آفات، علف‌های هرز و قرنطینه گیاهی ارسال می‌شود. ستاد مرکزی سازمان حفظ نباتات برای مقابله با ملخ‌های مراکشی کمک‌های فوق برنامه خود را در ۳ استانی که بیشتر حجم حمله را داشتند آغاز کرده است.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: ملخ‌های مراکشی از گیاهان مرتعی تغذیه می‌کنند اگر این گیاهان در دسترس آنها نباشد مانند سال جاری، که خشکسالی میزان مراتع را کاهش داد به سراغ گیاهان زراعی و باغی می‌روند؛ خوشبختانه ما تلاش داریم پیش از اینکه این ملخ‌ها به باغات برسند آن‌ها را سم پاشی کنیم.

ایلنا