صنعت خبرلری بررسی می کند:

گردشگری دیجیتال و استفاده از فضای مجازی برای توسعه توریسم می تواند تحولی بزرگ در شناساندن شمالغرب کشوربه گردشگران باشد.

 صنعت خبرلری ، “اینجا بهتر ازشمال است حیف که کسی نمی شناسد” جمله ای تکراری از سوی  اغلب گردشگرانی  است که به نقاط دیدنی آذربایجان سفر می کنند و از  مشاهده زیبائیهای منحصربه فرد و طبیعت بکر و دست نخورده مناطق شمالی آذربایجان به ویژه کلیبر و جنگلهای ارسباران انگشت به دهان میشوند. این زیبائیها منحصربه آذربایجان شرقی نیست و استانهای شمالغرب کشور از زنجان تا کردستان را هم در بر می گیرد زیبائیهای بند در آذربایجان غربی تا کوه های قافلان در زنجان و مناظری که هر گردشگری را به تحسین وامیدارد اما در سالهای اخیر وبا توسعه فضای مجازی این زیبائیها بیشتر به چشم آمد و همین امر مسئولان کشوری و استانی را وا داشت تا رویکرد جدیدی رادر حوزه گردشگری این منطقه مهم کشور آغاز کنند.

دیجیتال مارکتینگ که نخستین بار سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان غربی در سه سال قبل دوره های آموزشی آن را برای علاقه مندان به حوزه گردشگری دیجیتال برگزار کرد.

در این دوره با بهره گیری از استادان دانشگاه  ودانشجویان  دوره های دکترای تخصصی  هوش مصنوعی،  مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، اجزای دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات آنلاین، بازاریابی ایمیلی، بازار یابی موتور جستجو و بازاریابی شبکه های اجتماعی و تحلیل وب برگزار شد اما متاسفانه برگزاری تخصصی این دوره  ها در شمالغرب کشور ادامه پیدا نکرد. هرچند که به اعتقاد نادر اسدی از مدیران بازاریابی اینترنتی در تبریز زیر ساختهای این نوع گردشگری نه تنها دراستان بلکه در کشور هم مهیا نیست و شرکتهای گردشگری به صورت جزیره ای در این زمینه عمل می کنند.

وی به خبرنگارصنعت خبرلری  می گوید: درزمینه گردشگری دیجیتال از دنیا فاصله زیادی داریم و علی رغم اینکه در حال حاضر در اغلب کشورهای جهان حتی کشورهای همسایه پایه گردشگری بر اساس پیش مطالعه های مجازی است اما در کشور به ویژه در استانهای شمالغربی کشور این نوع گردشگری شناخته شده نیست.

به اعتقاد وی عدم معرفی واقعیتها در دنیای مجازی و توسل به حقه های اینترنتی برای جذب گردشگر موجب شده تا گردشگران در سفرهای واقعی به مناطق معرفی شده در دیجیتال مارکتینگ با مناطری متفاوت روبرو شوند که قابل قبول نیست.

وی به تجربه های بازاریابی دیجیتالی در حوزه گردشگری هم اشاره کرده و عنوان می کند: در ۵ سال گذشته برخی شرکتهای مسافرتی اقدام به خرید حتی طراحی تخصصی نرم افزارهایی برای خود کرده اند اما چند عامل موجب شده تا این برنامه های نرم افزاری نتواند آنان رابه اهداف مورد نظر در گردشگری دیجیتال برساند.

وی یادآور میشود: نخستین عامل ضعف برنامه های نرم افزاری در این حوزه و نبود سرمایه گذار کافی و سپس نبود آموزشهای لازم به استفاده کنندگان ازاین نرم افزارها است به عنوان مثال تا کنون هیچ یک از مناظر طبیعی استان به صورت ۳۶۰ درجه ای پردازش کامل نشده یا اگر شده تصاویر جدید و به روز نبوده چرا که این امر نیازمند سرمایه گذاری کافی ازیکسو و بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران بوده است.

سهم شمالغرب کشور در ۱۱ هزار کیلومتر تور گردشگری مجازی

سبحان میرزایی از فعالان گردشگری مجازی با اشاره به شیوع کرونا برای دومین سال متوالی در جهان می گوید: جهان پذیرفته که باید با این بیماری فعلا کناربیاید و البته همزمان از زیبائیهای خدادای هم محروم نشود و بر همین اساس گردشگری مجازی در جهان به شدت در حال گسترش است.

وی ادامه می دهد: در ایران هم از سال گذشته موضوع گردشگری مجازی با ترسیم مسیرهای گردشگری در استانهای مختلف از جمله استانهای شمالغرب کشور ترسیم شده و برهمین اساس ۱۱ هزار کیلومتر مسیر گردشگری مجازی تعریف شده که سهم آذربایجان دراین زمینه باید مشخص شود.

وی به صنعت خبرلری  می گوید: استانهای شمالغرب کشور به ویژه سه استان شمالی و همسایه با کشورهای ترکیه ، آذربایجان و عراق دارای جذابیت برای همسایه های خارجی هستند و این گردشگران در شرایط کرونایی علاقه مند به سفربا تورهای مجازی، حتی خرید صنایع دستی به صورت مجازی هستند که باید این نیاز تامین شود.

وی  به تجارب کاری خود اشاره کرده وادامه می دهد: نه تنها گردشگران خارجی بلکه گردشگرانی ازاستانهای جنوبی کشور نیز در تابستان سال گذشته چندین خرید مجازی از صنایع دستی استان داشتند و از این طریق به نیاز معنوی خود پاسخ دادند و سود این خریدها هم برای شرکتهای بازاریابی مجازی هم تولید کنندگان کمتر از سفر های واقعی نبود.

ظرفیت های آذربایجان شرقی در حوزه دیجیتال مارکتینگ

احمد حمزه زاده ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجانشرقی، دراین زمینه معتقد است: آذربایجان شرقی نیروهای مستعد  و جوان تحصیلکرده ای دارد که می توانند درحوزه فضای مجازی و استفاده از این فناوریهای نوین برای توسعه گردشگری مورد استفاده قرار گیرند.

وی می گوید: در دو سال گذشته توسعه دیجیتال مارکتینگ با توجه به شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا آذربایجان شرقی با توسل به نیروهای جوان و تحصیلکرده گامهای موثری برداشت.

این مسئول با بیان اینکه باید از ظرفیتهای نمایشگاه های مجازی و شرکتهای فناورانه در این حوزه هم استفاده کرد، ادامه می دهد: درمذاکراتی که با مراکز علمی و فناورانه استان از جمله ربع رشیدی و پارکهای فناوری استان داشته ایم بر توسعه فضاهای گردشگری دیجیتال تاکید کردیم و خوشبختانه استان به عنوان محور ۹ استان در حوزه توسعه گردشگری دیجیتال مطرح است.

وی اذعان می کند: البته توسعه زیر ساختها و رفع نواقص امری بدیهی است و در همین راستا بودجه های مصوب کافی برای توسعه و معرفی برنامه های توسعه دیجیتال مارکتینگ گردشگری باید در نظر گرفته شود.

توسل به روشهای نوآورانه در حوزه گردشگری

رضا خلیلی ، رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز هم با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا روشهای گردشگری هم باید متفاوت اجرا شود می گوید: این سازمان برنامه های تصویر سازی نقاط دیدنی استان رابا همکاری افراد متخصص دراین حوزه شروع کرده و نتایج خوبی هم داشته است.

عضو کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به جلسه کمیته گردشگری کمیسیون اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی و گردشگری استان عنوان می کند: در این جلسه که برای نخستین بار و باتوجه به شیوع کرونا برگزار شد بر روشهای جدید گردشگری به ویژه گردشگری دیجیتال تاکید شد.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریزعکسهای منحصر به فردی در حوزه معرفی نقاط دیدنی تبریز تولید کرده یادآور شد: این تصاویر از زوایای مختلف و هنرمندانه تهیه شده و میتواند تصویر خوبی از تبریز برای گردشگران به وجود آورد.

وی بر توسعه بازارهای مجازی صنایع دستی تاکید کرده و می گوید: البته در این زمینه هم نیازمند تحول در تولید و عرضه محصولات هستیم و بسته های جذاب و کوچک اقتصادی می تواند تهیه شود تا ارسال آن هم راحتر صورت گیرد و برای گردشگران هم جذاب باشد به نحوی که یک گردشگر با خرید یک بسته تمام جذابیتهای صنایع دستی و خوردنیهای محلی را با کمترین حجم و کمترین قیمت تهیه کند.

راه اندازی بازار دیجیتال  صنایع دستی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی هم با اشاره به راه اندازی بازاردیجیتال صنایع دستی در استان می گوید:  مقدمات راه اندازی این بازاراوایل سال گذشته مطرح شد تا در نهایت در اواخر بهمن ماه این بازار راه اندازی شد.

محمد فرزاد  می گوید: دراین بازار دهها محصول صنایع دستی استان عرضه می شود و علاقه‌ مندان به صنایع دستی آذربایجان شرقی می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.saraycrafts.ir  علاوه بر آشنایی با هنرهای صنایع دستی استان به طور مستقیم اقدام به خرید آثار موجود در این سایت کنند.

وی  ادامه می دهد : با توجه به حضور هنرمندان، استادکاران و صنعتگران در این بازار ظرفیت استان بسیار بالا است.

تقویت شرکتهای دانش بنیان در حوزه بازاریابی اینترنتی

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در همین زمینه از توسعه بودجه ای شرکتهای دانش  بنیان در استان خبر داده و می گوید: به عنوان یک زیر ساخت فروش محصولاتی از جمله صنایع دستی در فضای مجازی توسعه شرکتهای بازاریابی دیجیتالی هم ضروری است تا خلاء های موجود به حداقل برسد.

عبدالرضا واعظی ادامه می دهد: در یکسال اخیر افزایش حدود دو برابری در بودجه های شرکت های دانش  بنیان را داشته ایم تا به جایگاه لازم در سطح کشور برسیم و یکی از اهداف این پارک توجه به اقتصادی کردن و تقویت بازاریابی دیجیتالی است.