سومین جلسه مشترک آب و جهاد کشاورزی در آذربایجان شرقی با هدف بررسی وضعیت منابع و مصارف آب کشاورزی در سه شهرستان میانه، اهر و هشترود تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، در این جلسه با توجه به وضعیت منابع آب و کاهش نزولات جوی، بارشها و موجودی سدها، وضعیت شبکه های سدهای آیدوغموش، ستارخان و هشترود و مصارف آب کشاورزی، چالشها و مشکلات احتمالی پیش رو در سالزراعی جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در این جلسه بر تقویت و توجیه تعاونی ها به عنوان اولویتی مهم برای جهادکشاورزی در افزایش تاب آوری در سال آبی آتی تاکید نمود و گفت: تلاش برای اصلاح بدمصرفی و استفاده بهینه کشاورزان از آب موجود ، راه حل مشکل کاستی و تأمین آب از سوی سازمان آب منطقه ای است.
وی ضمن اشاره به اینکه سازمان آب منطقه ای برای بخش کشاورزی حجم مشخصی آب برای سطح معینی پیش بینی نموده است که در حال حاضر این میزان آب به جهت خشکسالی قابل تأمین نیست، گفت: دو رویکرد در قبال این جریان می تواند در پیش گرفته شود رویکرد اول اصرار بر تأمین آب از سوی سازمان آب منطقه ای بر اساس قرارداد می باشد که رویکرد منطقی و معقولی نیست رویکرد دوم تلاش برای استفاده بهینه از آب موجود می باشد چرا که علت به وجود آمدن مشکل کاستی تأمین آب علاوه بر خشکسالی، بدمصرفی کشاورزان نیز می باشد زیرا هم در بالادست و بالاتر از دریاچه سد به دلیل توسعه اراضی منابع طبیعی برای احداث باغات و زراعت و هم در پایین دست در خود پایاب سد و تراس رودخانه بدلیل ایجاد اراضی مازاد بر پیش بینی ها از آب سد برداشت می شود.
وی با تاکید بر متقاعد نمودن باغداران گفت: در وهله اول باید اقدامات لازم برای اصلاح این وضعیت هم در حال حاضر و هم در آینده صورت گیرد و تعاونی ای که آب را تحویل گرفته، در قبال تحویل آن به باغداران مسئول و پاسخگو می باشد لذا تقویت و توجیه تعاونی از طریق جهادکشاورزی اولویت اول این سازمان می باشد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اصول فنی موردنیاز برای مقاومت درختان در برابر خشکسالی نیز بایستی در کلاسهای ترویجی آموزش داده شود بر لزوم آموزش و ارائه راهکارهای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی در باغهای میوه استان تاکید نموده و ادامه داد: همینطور می باید شورای حفاظت آب بین دستگاهها شکل گیرد و نظرات فنی یکسان سازمان آب منطقه ای و سازمان جهادکشاورزی جهت اقدامات فنی و بالابردن تاب آوری محصولات موجود به مسئولین شهرستان منتقل شود.
وی با بیان اینکه در مورد تأمین آب اراضی مازاد بدون حقابه نیز مسئولیتی متوجه این سازمانها نیست اظهار داشت: چنین رویکردی به معنای رعایت عدالت بوده و اگرچه ممکن است باعث کاهش محصول در حال حاضر گردد اما با حفظ تاب آوری مزارع و باغات در آینده به تولید محصول منجر خواهد شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این جلسات بصورت دوره ای و ماهیانه در راستای هماهنگی بیشتر بین دو سازمان برگزار می شود ادامه داد: با عنایت بر اینکه بیشترین آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و در تامین آب اجرای شبکه های ۱و۲ بر عهده آب منطقه ای و اجرای شبکه های ۳ و ۴ برعهده جهادکشاورزی است لذا برای اینکه از سرمایه گذاریها بصورت بهینه استفاده شود این جلسات هماهنگی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه جلسات هماهنگی اخیر بیشتر در راستای تدوین راهکارهای عملیاتی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و تعریف اقدامات و فعالیتهای مربوط به سازگاری با کم آبی بوده است افزود: امیدواریم بتوانیم با اجرای اقدامات تعریف شده تبعات خشکسالی را به حداقل برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه بر کنترل جدی و برخورد دائم با برداشتهای غیرمجاز از شبکه های آبیاری و زهکشی و جلوگیری از توسعه غیرمجاز باغات برای مدیریت آب در سال آبی آتی تاکید نمود و افزود: مغایرتی بین آب و جهاد کشاورزی استان در خصوص نظرات فنی مربوطه وجود ندارد و با همراه سازی و هماهنگی مطلوب مسئولان شهرستانی تاب آوری لازم ایجاد خواهد شد.
مهندس غفارزاده با انتقاد از توسعه غیرمجاز باغات و تاثیرات تهدیدکننده آن بر مدیریت صحیح منابع آبی در دسترس، گفت: مسئولیتی برای تأمین آب باغات اضافی نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه براساس مصوبات این جلسه تحویل آب کشاورزی، صرفاً با توجه به الگوی کشت مبنای طرح و حجم آب موجود در سدها خواهد بود و بقیه نیاز آبی باید روی آوردن به مصرف بهینه مرتفع شود افزود: در این جلسه مقابله با تخلفات آبی در جلسات شورای حفاظت از منابع آب، با اهتمام جدی دستگاه های ذیربط و توجه به ظرفیت آبی شبکه در برنامه ریزی های زراعی با تمرکز بر افزایش آگاهی زارعین مورد تاکید قرار گرفت