مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: بدهی ۲۳۰ میلیاردی جایگاه های CNG آذربایجان شرقی به شرکت گاز استان استان موجب تعطیلی ۱۰ جایگاه سی.ان.جی در استان آذربایجان‌شرقی شده که دو جایگاه در تبریز و هشت جایگاه در شهرستان‌ها قرار دارد.
ولی‌الله دینی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت تبریز ، با اشاره به چالشهای صنعت گاز گفت: عمده ترین چالش صنعت گاز بدهی های معوقه واحدهای صنعتی و جایگاه های سی ان جی است.
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی دبه جایگاه‌های سی.ان.جی اشاره کرد و گفت: مدیریت این جایگاه‌ها به شرکت گاز مربوط نمی‌شود تنها شرکت گاز استان همانند دیگر مشترکان گازرسانی به این جایگاه‌ها بر عهده شرکت گاز استان است.

وی تصریح کرد: شرکت گاز استان آذربایجان‌شرقی به ۱۵۴ جایگاه سی.ان.جی در استان گازرسانی کرده که در حال حاضر ۱۳۷ جایگاه فعال بوده که از این جایگاه‌ها ۴۰ جایگاه در تبریز و ۹۷ جایگاه در شهرستان‌های استان قرار دارد.

دینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ جایگاه سی.ان.جی در استان آذربایجان‌شرقی به دلیل بدهی در استان تعطیل است که دو جایگاه در تبریز و هشت جایگاه در شهرستان‌ها قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تمام مشترکان گاز شهری و روستایی در برابر حوادث بیمه هستند و از این بابت از هر مشترک هر ماه ۵۰۰ ریال از طریق قبض‌های گاز دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان آذربایجان‌شرقی ۱۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز احداث و ایجاد شده است، اظهار داشت: تعداد مشترکان استان یک میلیون و ۴۰۰ مشترک اعم از شهری و روستایی است.

وی افزود: با این حجم شبکه توزیع و مشترک شرکت گاز آذربایجان‌شرقی از نظر بنگاه‌داری و شرکت‌داری در کشور جزء چهار شرکت بزرگ کشور محسوب می‌شود.

دینی افزود: شرکت گاز استان، به میمنت دهه فجر، امسال پروژه گازرسانی به ۱۲۴ روستا را با حضور مسئولان ارشد استانی به طور همزمان افتتاح و بهره‌برداری می‌کند که با افتتاح این پروژه‌ها بیش از ۱۰ هزار و ۲۵۸ خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند و میزان بهره‌مندی خانوار روستایی استان به ۸۶٫۸ درصد خواهد رسید.

وی پروژه گازرسانی به کارخانه مس انجرد را از دیگر طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر برشمرد و افزود: گازرسانی به شهرک صنعتی ۴ تبریز و افتتاح یک باب جایگاه عرضه‌کننده گاز فشرده سی.ان.جی همزمان با ایام‌الله دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

دینی اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها را بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ نقطه شهری با ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و بالای ۹۵ درصد خانوارهای روستایی ساکن در استان از گاز لوله‌کشی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: با بهره‌برداری از گازرسانی به ۱۲۴ روستا در دهه فجر و ۸۰ روستا در هفته دولت تعداد روستاهای گازدار استان به یک‌هزار و ۴۷۹ روستا می‌رسد.

وی تعداد روستاهای دارای سکنه در استان را ۲ هزار و ۷۱۹ روستا اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یک‌هزار و ۴۷۹ روستا از گاز لوله‌کشی استفاده می‌کنند و گازرسانی به ۳۳۵ روستا در دست اجرا بوده و ۶۳ روستا در مرحله انتخاب پیمانکار و ۹۴ روستا در مرحله مطالعه قرار دارد.

دینی تصریح کرد: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار یا دارای بیش از ۱۰۰ نفر جمعیت در آذربایجان‌شرقی تا پایان سال ۹۶ از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه شرکت گاز برای گازرسانی به روستاهای باقی مانده استان آذربایجان‌شرقی گفت: بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه دولت ظرفیتی را در اختیار شرکت‌های گاز قرار داده که اعتباری علاوه بر منابع داخلی، اعتبارات وصولی از محل عوارض مصوب مجلس درباره توسعه روستایی را با در نظر گرفتن شاخص‌هایی نظیر سردسیر بودن، جنگلی بودن و میزان برخورداری شهرها و روستاهای آن استان از گاز طبیعی جذب و در پروژه‌‌های مصوب هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سردسیر بودن و جنگلی بودن، گازرسانی به یک‌هزار روستایی استان را از محل بند «ق» ۲ قانون بودجه به شرکت ملی گاز ایران ارائه کرده‌ایم که در صورت اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، عدد گازرسانی به روستاهای آذربایجان‌شرقی به ۱۰۰ می‌رسد.

دینی به استفاده از مخازن «ال.ان.جی» و «سی.ان.جی» برای گازرسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: در صورتی که هزینه لوله‌کشی گاز طبیعی برای یک خانوار روستایی از رقم ۶ میلیون تومان بالا می‌رود، دیگر رساندن گاز از طریق لوله‌کشی توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: برای گازرسانی به این روستاها تمهیداتی اتخاذ کرده‌ایم تا از گاز طبیعی استفاده و بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: برای گازرسانی به این روستاها در ورودی این روستاها مخازن «ال.ان.جی» و «سی.ان.جی» طراحی و تعبیه می‌شود که لوله‌کشی معابر این روستاها از نقطه استقرار مخازن که در خارج از روستا و ورودی روستا انجام می‌شود، تفاوتی با لوله‌کشی گاز دیگر روستاها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه ۱۰۰ روستا را در قالب سی.ان.جی در مرحله مطالعه داریم.

دینی به تعهد شرکت گاز برای تامین گاز نیروگاه‌ها در آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: نیروگاه تبریز و بناب در ۱۰ ماهه امسال یک میلیارد و ۴۵۵ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند این در حالی است که این میزان مصرف که سال گذشته ۶۸۱ میلیون مترمکعب بود ۲٫۵ برابر شده و ۱۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

فعال بودن ۱۳۷ جایگاه سی.ان.جی از ۱۵۷ جایگاه سی.ان.جی