سال زمان برای اتمام پروژه ها زمان لازم است
معاون راهبردی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بدهی دولت به پیمانکاران در وزارتخانه های مختلف متفاوت است و عدد دقیق آن قابل ارائه نیست.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، غلامرضا شافعی، معاون راهبردی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،از نیاز ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی پروژه های نیمه تمام دولت خبر داد و گفت: انتظار می رود در دوران پسابرجام کار های عمرانی و غیر عمرانی دولت رونق بهتری پیدا کند که البته اولویت اول دولت برای پیشبرد امور، پروژه های نیمه تمام است.
وی افزود: منابع موجود و در دسترس برای اتمام این پروژه ها سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ بسیار کمتر از تقاضای واقعی بوده و از محل اسناد خزانه، اوراق مشارکت، نقدی و طرق مشابه دیگر تامین می شود که با این میزان بودجه برای اتمام تمامی پروژه ها قریب به ۱۳ سال زمان لازم است.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۶ هزار طرح جاری است که برخی از آن ها از ۴۲ سال قبل مطرح و در حال انجام است و در این سال همچنین حدود ۸۰ هزار پروزه برای اجرا ارائه شده است.
شافعی همچنین بدهی دولت در حوزه نفت را عدد قابل توجهی توصیف کرد و افزود: بدهی دولت به پیمانکاران در وزارتخانه های مختلف متفاوت است و عدد دقیق آن قابل ارائه نیست.
وی ادامه داد: درحال حاضر وزارت راه با ۷ هزار میلیارد تومان بدهی و وزارت نیرو با ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی با ارائه ی راهکار های مناسب در حال پرداخت و رفع تدریجی بدهی خود هستند.
معاون راهبردی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از همکاری با شریک ترکیه ای برای احداث آزادراه تبریز بازرگان خبرداد و گفت: تاکنون مراجعات زیادی از طرف پیمانکاران و شرکای خارجی برای همکاری با ایران وجود داشته است که یکی از مهم ترین آنها متقاضی ترکیه ای است که از حدود ۱ سال پیش مذاکرات برای احداث آزادراه تبریز بازرگان با آن آغاز شده و پیشرفت خوبی هم داشته است.
وی افزود: این آزاد راه از مسیر تبریز، مرند و بازرگان عبور می کند که طبق مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته است احتمالا ۶۵ درصد از منابع مورد نیاز را طرف ترکیه ای و ۳۵ درصد آن را دولت ایران تامین نماید.
وی همچنین از برگزاری همایش تجلیل از پیمانکاران در روز ۱۷ اسفندماه خبر داد و افزود: امسال به دلیل مصادف شدن روز مهندس با ایام انتخابات همایش تجلیل از پیمانکاران که قرار بود در روز ۵ اسفندماه با تقدیر از پیمانکاران پیشکسوت ایرانی و سایر فعالین حوزه پیمانکاری انجام شود با تاخیر و در روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار خواهد شد.