معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه استان در حوزه اقتصاد دیجیتال، افزود: آذربایجان شرقی پنجمین استان از حیث اقتصاد دیجیتال است. با توجه به این‌که نیروهای تحصیل کرده بخش قابل توجهی از بیکاران را تشکیل می‌دهند و یکی از مشکلات واحدهای تولیدی نیز یافتن نیروی کارگر است، متناسب با این ظرفیت بر سرمایه گذاری در بخش دیجیتال تلاش می‌کنیم تا مشاغل باب میل تحصیل کرده‌ها را ایجاد شود.

نظام توزیع کالاها در آذربایجان شرقی نیازمند اصلاح است/ ساماندهی صنوف در دستور کار قرار گرفت

محمد کلامی در نشست هم اندیشی «بررسی نقش رسانه‌ها در تبیین و تحقق شعار سال» با حضور اصحاب رسانه با اشاره به شناسایی حلقه‌های مفقوده زنجیره‌های تولید و تلاش برای بهبود فضای کسب و کار در سالجاری، گفت: آذربایجان شرقی در سال گذشته جزو سه استان برتر از دید بخش خصوصی بوده است و اکنون تلاش می‌کنیم تا اشتیاق بیشتری را با صدور مجوزها، راهبری ایجاد کسب و کار و ارتقای سلامت برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم و کمترین موانع برای سرمایه گذاری در استان ایجاد شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته به صورت غیرکارشناسانه، پروانه مجوز به صنوف داده شده است مثلا تعداد سوپرمارکت‌ها آنقدر افزایش یافته که مقدار فروش هر یک با کاهش مواجه است. یکی از دلایل بالا بودن تورم استان از میانگین کشوری نیز نامناسب بودن صنوف عرضه کننده‌ها است که این کاهش فروش مغازه‌ها باعث تامین نشدن هزینه و در نتیجه افزایش قیمت کالاها شده است.

کلامی اظهار داشت: این موضوع در بازار نان بیشتر به چشم می‌خورد. مثلا در استان اصفهان که جمعیتی بسیار بیشتر از آذربایجان شرقی دارد تعداد ۲۹۰۰ واحد نانوایی فعالیت می‌کنند در حالی که این رقم برای استان ما تعداد ۶۶۰۰ واحد نانوایی است که باعث شده سهمیه اندکی به نانوایی‌ها برسد و نانوایان برای تامین هزینه‌ها مجبور شوند که آرد را خارج از شبکه بفروشند.

وی اظهار کرد: اقتصاد ایران بانک محور است و کارخانه‌های ما از ابزارهای مالی غیربانکی مثل بورس استفاده نمی‌کنند و تامین مالی اقتصاد ایران از طریق بانک‌ها انجام می‌گیرد. بنابراین کوچکترین بی نظمی در سیستم بانکی در تولید و تورم اثر می‌گذارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از پرداخت ۴۰ درصد از تسهیلات مصوبات سفر ریاست جمهوری خبر داد و گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ در کل کشور به خاطر سیستم انقباضی بانک مرکزی جهت کنترل تورم در سال ۱۴۰۱ پرداخت نشد.

کلامی تصریح کرد: راهکار تحقق رشد و کنترل تورم در کنار هم، ارتقای سطح بهره وری در جامعه است. در این راستا، تولید افزایش می‌یابد اما تزریق نقدینگی انجام نمی‌گیرد. کشور ما از سال ۵۳ دارای تورم است که برای شکست آن، تولید و تجارت بالایی لازم است. برای کاهش تورم نیز باید ابتدا شتاب آن کاهش و سپس ثبات یابد و در نهایت نزولی شود.

وی در خصوص برنامه‌های استان برای تحقق شعار سال، اظهار کرد: بعد از ابلاغ شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، کارگروهی به دستور استاندار محترم تشکیل یافت و تیم اقتصادی استان موظف شد تا برنامه عملیاتی شعار سال را برای استان برنامه ریزی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تشریح کرد: تکمیل زنجیره‌های تولید یکی از برنامه‌های اصلی استان در سال جاری است. در این راستا صنایع پیشران استان انتخاب و بر اساس اولویت‌ها حمایت می‌شوند که شامل صنایع تبدیلی معدن، قطعه سازی و راه اندازی صنعت خودروسازی، برندسازی لوازم خانگی با توجه به تولید ۶۰ درصد لوازم خانگی کشور در استان، حمایت از بخش داروسازی استان و اعطای دو مجوز تاسیس کارخانه داروسازی به بخش خصوصی و توجه به بحث فرش، کیف، کفش و چرم تبریز است.

وی با اشاره به برنامه استان در حوزه اقتصاد دیجیتال، افزود: آذربایجان شرقی پنجمین استان از حیث اقتصاد دیجیتال است. با توجه به این‌که نیروهای تحصیل کرده بخش قابل توجهی از بیکاران را تشکیل می‌دهند و یکی از مشکلات واحدهای تولیدی نیز یافتن نیروی کارگر است، متناسب با این ظرفیت بر سرمایه گذاری در بخش دیجیتال تلاش می‌کنیم تا مشاغل باب میل تحصیل کرده‌ها را ایجاد شود.