یه گزارش صنعت خبرلری ، به گفته مسئولان در حال حاضر توزیع سوخت از طریق سامانه‌های نرم افزاری انجام می شود مصرف کنندگان و صنایع بدون نیاز به مراجعه به بازار سیاه با استفاده از بسترهای اینترنتی می‌توانند درخواست خود را در سامانه سدف ثبت کنند.
آذربایجان غربی تنها استان کشور است که با سه کشور مرز زمینی دارد. این مرزها اغلب کوهستانی بوده و قاچاق سوخت علاوه بر کولبران ، اغلب توسط راننده های اتوبوس و کامیون و بیشتر به مقصد ترکیه صورت می گیرد. اختلاف بسیار زیاد قیمت گازوئیل در ایران با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه که با نوسانات دلار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به ازای هر لیتر است موجب میشود تا انگیزه کافی برای قاچاق سوخت وجود داشته باشد.
برخورد با قاچاق سوخت و مدیریت عرضه سوخت در این استان فشار مضاعفی را بر مصرف کنندگان عادی و صنایع ایجاد می کرد و آنان مجبوربه تهیه حواله های کاغذی و طی پروسه های طولانی اداری برای تهیه مقدار کمی سوخت برای واحد صنعتی خود بودند.
اما در حال حاضر دو راهکار عمده برای مقابله با قاچاق سوخت دراین استان انجام می شود .
به گفته مسئولان محلی در حال حاضر توزیع سوخت از طریق سامانه‌های نرم افزاری انجام می شود مصرف کنندگان و صنایع بدون نیاز به مراجعه به بازار سیاه با استفاده از بسترهای اینترنتی می‌توانند درخواست خود را در سامانه سدف ثبت کنند.
بنا بر آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آذربایجان غربی ۵۰ درصد نفت‌گاز مصرفی در استان توسط ناوگان حمل و نقل مصرف می‌شود و برای جلوگیری از قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه، سهمیه نفت‌گاز خودروهای سنگین باری و مسافربری بر اساس میزان پیمایش آنها تعیین می شود. با این راهکار در سال گذشته بالغ بر ۴۱۳ میلیارد تومان از محل کنترل و نظارتهای الکترونیکی فروش سوخت به وسائط نقلیه خروجی از مرزهای بازرگان،سرو، رازی و پلدشت صرفه جویی صورت گرفته است.
همچنین در شهرهای مرزی استان با سیستمی شدن اندازه گیری میزان موجودی سوخت باک کامیونها امکان قاچاق و نصب باکهای اضافی هم از بین رفته است.
با کاهش قیمت دلاربه محدوده ۲۱ هزار تومانی روند کاهشی قاچاق سوخت هم رخ داده است چرا که با اعمال جرایم سنگین ریالی ، برخورد با قاچاقچیان،سود وزیان قاچاق سوخت همخوانی ندارد.
در مدت یکسال اخیر منتهی به اردیبهشت ماه بیش از ۸ میلیون لیتر سوخت به صورت خرده فروشی دربازارچه های رسمی شهرهای مرزی فروخته شده و بیش از ۵۰ میلیون لیتر هم به باک خودروهای باری و مسافری فروخته شده که پیش از این بخش قابل توجهی از این سوخت ها به خارج از کشور قاچاق می شد.
با اقدامات صورت گرفته قاچاق سوخت دراستان محدود به فروش های سوخت بری در قالب کولبری یا وانت یا قاچاق های موردی ۱۰ تا ۲۰۰ هزار لیتری بوده و با اعمال محدودیتهای بیشتر در مرزها از خروج حدود میلیاردها تومان سوخت از این مرزها جلوگیری می شود.