به گزارش صنعتیمیز ، در پی درج خبری با موضوع میوه شب عید در یکی از خبرگزاری ها، روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی جوابیه ای به شرح ذیل منتشر نمود:
زمان عرضه و توزیع میوه شب عید سال ۹۵ به پایان رسیده است و برابر مصوبات ستاد تنظیم بازار برای تامین میوه شب عید سال ۹۵ مقدار ۲هزار و دویست تن پرتقال و ۶۶۴ تن سیب درختی به استان آذربایجان شرقی اختصاص یافته بود و طبق مصوبه ستاد راهبردی تنظیم بازار استان، عرضه میوه شب عید از مورخ ۲۴ اسفند ۹۴ در ۱۲۲ غرفه که تعداد ۳۵ غرفه در تبریز و ۸۷ غرفه در مراکز شهرستان های استان با نرخ مصوب ۱۸۰۰ تومان برای سیب و به همان نرخ برای پرتقال آغاز گردید و جهت رفاه حال شهروندان و برای تنظیم بازار میوه شب عید کار عرضه میوه در غرفه ها تا پایان روز ۱۵ فروردین ۹۵ ادامه داشت و در این مدت شهروندان استقبال خوبی از کیفیت و قیمت عرضه میوه داشتند.
عده ای از افراد سودجو و دلال به ویژه یک نفر از واسطه گران میادین میوه و تره بار تبریز، در پی عدم توفیق در خرید یکجا و به نرخ نازل سهمیه استانی قبل از اتمام زمان فعالیت غرف عرضه میوه شب عید، متاسفانه ناراحتی های خود را در قالب مصاحبه با یکی از رسانه ها با ذکر مطالبی خلاف واقع و غیر اخلاقی بر علیه این سازمان اظهار داشته است که بدینوسیله اعلام می نماید این مصاحبه غیر فنی و غیر تخصصی بوده و براساس ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی تنظیم شده است.
فرد مذکور در این مصاحبه به میزان زیاد محصولات خریداری شده وکیفیت پایین و قیمت آنها اشاره نموده که یا از عدم آگاهی ایشان با اهداف دولت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی ناشی می شود و یا با هدف خاصی که به نظر می رسد با ادله ذکر شده بیشتر منافع شخصی را در پی دارد که اینگونه اظهار نظرهای فاقد پشتوانه علمی را انجام داده است، چراکه میزان مورد نیاز میوه مشمول طرح تامین میوه شب عید را کمیته ای مرکب از نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، استانداری، سازمان میادین و خدمات شهری شهرداری، سازمان تعاون روستایی و جهادکشاورزی با استفاده از تجارب سالهای گذشته انجام می دهند و در زمان خرید، با هدف حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ، خریدها بصورت مستقیم و بی واسطه از باغداران صورت می گیرد و بر کیفیت میوه های خریداری شده شرکت تاک که یک شرکت کنترل کیفی است نظارت دارد و خوشبختانه براساس تدابیر متخذه در کمیته تا ۱۵ فروردین ماه غرف عرضه و توزیع میوه فعال بوده و نسبت به عرضه میوه شب عید اقدام کرده اند و از نظر کیفیت نگهداری در سردخانه، برای اولین بار زیر نظر مرکز تحقیقات مرکبات کشور، نگهداری مرکبات در سردخانه ( ۴ – ۳ ماهه) با موفقیت انجام شد که یک موفقیت در راستای رویکرد دانش محور به بخش محسوب می شود و محاسبه ضایعات با سالهای گذشته مبین توفیقات در این زمینه می باشد و اعلام می نماید میوه های خریداری شده بصورت کامل به فروش رفته است و در حال حاضر از سهمیه اختصاصی میوه در سردخانه های استان هیچ آثاری نمانده است.
هدف از ورود دولت در تنظیم بازار کالاهای اساسی و میوه شب عید ایجاد ثبات قیمتی و آرامش در بازار و تعادل بین عرضه و تقاضاست که در یک مقطع زمانی بسیار کوتاه همچون شب عید تقاضا برای میوه به شدت افزایش پیدا می کند، این تقاضای بالا اگر با افزایش عرضه همراه نباشد موجب برهم خوردن تعادل در بازار شده و اثرات نامناسبی برجای می گذارد به همین دلیل همزمان با ایام پایان سال و نوروز از سال ۱۳۸۳ به بعد طرح خرید و ذخیره سازی میوه و مرکبات در دستور کار دولت قرار گرفته است که در دولت یازدهم با رویکرد حمایت همزمان از تولید کننده و مصرف کننده این طرح اجرا می گردد و با الهام از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نظر به مفاد بند ۸ آن، «مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری تولید » ، ضرورت حمایت از تولید داخلی و عدم واردات کالاهایی که تولید آن در کشور انجام می شود امری مشهود است که در این راستا تصمیم گرفته شد از واردات هرگونه میوه جهت مصارف عید خودداری شود، همچنین خوشبختانه با سیاست های اعمال شده در این حوزه شاهد کنترل تورم بخصوص در اقلام پرمصرف هستیم و برخلاف سالهای گذشته که اقلام پرمصرف مخصوصاً میوه از ثبات قیمتی برخوردار نبود امسال خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده بازار از ثبات و تعادل بسیار مناسبی برخوردار بود که خرید و حمل بموقع و موجودی انبارها در ایجاد این تعادل بسیار تاثیرگذار بوده است. ضمن سپاس به درگاه خداوند بابت این توفیقات از تمامی دست اندرکاران به ویژه اصناف محترم و شبکه توزیع میوه و تره بار و اعضای محترم کمیته و تصمیم گیران استانی در این حوزه تقدیر و تشکر بعمل می آید.
در خاتمه شایسته است رسانه های محترم از هرگونه انتشار مطالب خلاف واقع ، غیرفنی و غیرتخصصی و انجام مصاحبه با افراد غیرمسئول و سودجو اکیداً خودداری نمایند تا از تشویش اذهان عمومی چه در عرصه توزیع کنندگان و فروشندگان میوه و چه در بین مصرف کنندگان جلوگیری شده تا شاهد آرامش و تعادل در بازار محصولات کشاورزی باشیم.