ماشین آلات فرسوده ماشین سازی تبریز امروز برای تجار و صنعتگران کشور چک حکم موزه ای از ماشین آلات ساخت کشورشان را در ۵۰ سال قبل داشت که هنوز به زور کارگران ایرانی چرخشان می چرخد اما این کارخانه و کارگرانش امروز جانی دوباره و کورسویی از امید برای خروج از رکود و بحران یافتند.
به گزارش صنعت تبریز ، علی‌اکبر خادمی‌اصل با بیان اینکه هیئت بلند پایه‌ای از چک پیشنهاد بازدید از ماشین‌سازی را داده‌اند گفت: بنیانگذار این مجموعه کشور چک است که سعی می‌شود مشارکت و سرمایه‌گذاری آنها را در ماشین‌سازی جلب کنیم و با استفاده از فاینانس و انتقال تکنولوژی شاهد تحول در ماشین‌سازی باشیم.

وی همچنین از آماده بودن طرح توسعه ماشین‌سازی خبر داد و گفت: این طرح برای تصویب در هیئت دولت به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی تبریز تصریح کرد: با عملیاتی شدن طرح توسعه ماشین‌سازی برای بیش از ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد شده و با مجهز شدن به تکنولوژی‌های روز دنیا شاهد تحول در تولیدات این مجموعه خواهیم بود.

خادم در عین حال با بیان اینکه باوجود اینکه تکنولوژی تولید در این مجموعه صنعتی به روز نشده ولی با کمترین داشته تولیدات را بروز شده‌ در راستای بازار تقاضا را تولید می‌کنیم ادامه داد: چرا که هر چند ماشین‌سازی در تکنولوژی ساخت به روز نشده ولی در طراحی و تولید سیستم از تولیدات جهانی عقب نمانده است.

وی درباره موضوع واگذاری ماشین‌سازی به بخش خصوصی نیز که اخیرا حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشت گفت: ۶ ماه زمان برای واگذاری وجود داشت که از این مدت زمان تنها ۲ ماه باقی مانده و با توجه به اینکه تاکنون خریداری مراجعه نکرده فکر نمی‌کنم از این به بعد نیز متقاضی وارد گود برای خرید ماشین‌سازی شود و تا ۲ ماه دیگر این طرح خود به خود لغو خواهد شد.

یان ملادک (Jan Mlaudek) وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک، نیز در حاشیه بازدید از کارخانه ماشین‌سازی تبریز ، با اشاره به لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: از اینکه صبح اولین روز لغو تحریم‌ها را در ایران بودیم، امیدواریم این روز آغاز دوران جدیدی در اقتصاد ایران و ارتباطات دوباره ایران و چک باشد.

وی، با بیان اینکه خوشحالیم که امروز به کارخانه ماشین‌سازی آمدیم، افزود: وجود کارخانه ماشین‌سازی با ماشین‌آلات ساخت جمهوری چک نشان دهنده پیشینه بسیار بالای ایران و چک بوده و خوشحال هستیم که ماشین‌آلات موجود هنوز هم فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین خوشحالیم که توانستیم تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی خوبی بین ایران و جمهوری چک امضا کنیم که تفاهم‌نامه راهبردی خوبی برای همکاری مشترک خواهد بود.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک، اضافه کرد: با توجه به این مسائل امروز در تبریز نیز علاقمند هستیم تا تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده و فعالیتمان را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگ بودن کارخانه ماشین‌سازی تبریز، بحث مدرنیزه کردن و خصوصی‌سازی با توجه به تجربیات گذشته کار آسانی نیست.

ملادک، بیان کرد: با توجه به این مسئله باید گام به گام پیش برویم و بر همین اساس آماده همکاری برای خصوصی‌سازی و مدرنیزه کردن کارخانه هستیم.

طرح ایجاد کارخانه ماشین‌سازی تبریز براساس موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولتین ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفتراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته شد و از سال ۱۳۵۱ بهره‌برداری از این طرح عظیم آغاز شد.

در حین اجرای این طرح و از سال ۱۳۴۸، الزام تغییراتی در برنامه همکاری‌های دو کشور از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح و تمایل به جذب تکنولوژی‌های اروپای غربی و آمریکا مدنظر کارشناسان سازمان قرار گرفت و به دنبال آن طرح تولید موتورهای دیزلی از برنامه‌های ماشین‌سازی حذف و مقرر شد که با استفاده از تکنولوژی کشورهای غربی و با احداث کارخانه جدید در جوار کارخانه ماشین‌سازی تبریز به مرحله اجرا در آید.

از سال ۱۳۴۹ و قبل از بهره‌برداری عملی، سازمان گسترش تأکید بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس ساخت کشور چکسلواکی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز را پیش‌بینی کرد و بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز و با تکنولوژی کشورهای فوق به مرحله اجرا در آید.

در پی این برنامه‌ریزی برای تولید پمپ‌های آب، با شرکت K.S.B کشور آلمان و متعاقباً جهت تولید کمپرسورهای صنعتی، با یک شرکت انگلیسی و برای تولید الکتروموتور با شرکت GOLD آمریکا و همچنین لیفتراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی، قرارداد تبادل تکنولوژی منعقد گردید.

بدین ترتیب ظرفیت‌های باقی مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهایی به شرح زیر به اجرا گذاشته شد:
الف ) ماشین‌های تراش
ب ) ماشین‌های فرز
ج ) ماشین‌های مته
د ) قطعات ریخته

که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگوئی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز در راستای توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید با اجرای طرح‌های متنوع تولیدی به توسعه ظرفیت‌های خود با انتخاب و اخذ تکنولوژی تولید ماشین‌های فرز انیورسال و دیجیتالی و سی.ان.سی و نیز ماشین‌های سنتر عمودی و افقی سی.ان.سی همراه با اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی اقدام کرد.