میزان صادرات فرش 230 میلیون دلار شد

به گزارش صنعت تبریز ، فرش دستباف یکی از پدیده‌های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش دستباف است.

بنابراین گزارش، فرش دستباف کشورمان در سالهای اخیر رشد خوبی در بازار جهانی پیدا کرده است و بسیاری از کشورها خواهان خرید این محصول هستند. حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران در این باره در گفتگویی با ایرنا اعلام کرده است که: ” چین که در چند سال گذشته رقیب ما در بازار جهانی فرش بود، امروز به یکی از ۱۰ کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران تبدیل شده است و حجم وارداتش از کشورمان هر روز بیشتر می شود. ارزش صادرات فرش دستباف ایران به چین در پنج سال گذشته از هشت هزار دلار به هشت میلیون دلار افزایش یافته است. در دوره ای که در تنگنای تحریم قرار گرفتیم و حضورمان در برخی بازارهای سنتی مانند بازارهای اروپایی بدلیل رکود اقتصادی کمرنگ شد، فعالان فرش دستباف ما به سراغ بازارهای جدید رفتند و بطور مشخص کشورهایی مثل برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و در راس آنها چین در زمره بازارهای فرش ایران قرار گرفتند. چین که تولیدکننده و رقیب فرش ایران بود، در این چند سال از رقیب به مشتری تبدیل شد و امروز یکی از بهترین خریداران فرش دستباف ایران است. تحول اقتصادی چین، خروج از صنایعی همچون فرش و شکل گیری طبقه نوظهور ثروتمند که دنبال کالاهای لوکس و فاخر هستند، بازار بالقوه ای را در این کشور برای فرش دستباف ایران ایجاد کرد. میانگین ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دهه های گذشته سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار بود که به دلیل مشکلات داخلی و خارجی، صادرات فرش ایران در سال های گذشته به حدود ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت. حجم و ارزش صادرات فرش دستباف کشورمان در ۱۰ ماه نخست امسال چهار هزار تن به ارزش حدود ۲۳۰ میلیون دلار است.”

این گزارش می افزاید: قدیمی‌ترین نمونه قالی ایرانی که یافته شده قالیچه‌ای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ‌زده یکی از فرمانروایان سکایی در دره پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده می‌شود. پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها و یا مادها می‌دانند. قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده. گزنفون تاریخ‌نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش می‌نویسد: «ایرانیان برای این‌که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می‌گسترند.» سالنامه چینی سوئی‌سو در دوره ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام می‌برد. فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گسترده‌ای در ادبیات اسلامی داشته‌است. هم‌اکنون ۴۰ درصد صادرات قالی ایرانی از طریق استان آذربایجان شرقی صورت می‌گیرد.

منبع شبستان