درد دلهای پدر صنعت نوین آذربایجان

مهندس “تقی توکلی” به انتقاد شدید از وضعیت کارخانجات منطقه صنعتی غرب تبریز پرداخت و گفت: متاسفانه روز به روز شاهد ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات مادر منطقه صنعتی غرب تبریز هستیم و من از این وضعیت قلبم درد می گیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت صنایع تبریز را پیگیر است، گفت: متاسفانه صنایع تبریز بخصوص صنایع مادر صنعتی منطقه غرب که نقش راهبردی در رونق دیگر صنایع دارند، روز به روز دچار مشکلات بیشتری می شوند و من از آمدن به تبریز می ترسم که مبادا خبر بد دیگری بشنوم.

بنیانگذار منطقه صنعتی غرب تبریز به اهمیت ویژه گروه ماشین سازی تبریز تاکید کرد و گفت: من از سازمان خصوصی سازی تعجب می کنم که تا کی باید این شرکت را بلاتکلیف نگه دارد؟ ماشین سازی تبریز یک کارخانه بی همتا است و اگر خدای نکرده آسیبی به آن برسد، جبران آن در شرایط فعلی غیر ممکن خواهد بود.

توکلی به تقدیر از مواضع مسعود پزشکیان در این خصوص پرداخت و گفت: سلام من را به دکتر پزشکیان برسانید و از ایشان به خاطر حمایت از ماشین سازی تبریز تشکر کنید. از همه مسئولان استان و نمایندگان مجلس می خواهم که به فکر صنعت، کار  و تولید باشند و اجازه ندهند بخش صنعت آسیب بیشتری ببیند.

وی با بیان اینکه صنعت تولید ماشین افزار پایه و اساس سایر کارخانه های مادر است، افزود: گروه ماشین سازی تبریز پایه‌گذار صنعتی شدن ایران است و ما به این صنعت در حال و آینده هم نیاز داریم و نباید اجازه داد این صنعت استراتژیک کشور تضعیف شود.

tagitavakkoli11 (1).jpg

پدر صنعت نوین آذربایجان به قدرت تکنولوژیک منحصربفرد گروه ماشین سازی تبریز اشاره کرد و به خبرنگار نصر گفت: ماشین سازی تبریز غول صنعت ایران بود و هست و این شرکت پتانسیل توسعه بسیار عظیمی دارد که باید درست مدیریت شود.

توکلی تصریح کرد: زمانی که کلنگ ماشین سازی تبریز به زمین زده شده، در ایران هیچ نشانی از صنعت جدید نبود و ماشین سازی تبریز و شرکت های تابعه آن بنیان صنعتی شدن ایران را گذاشتند و دایملر را به تبریز کشاندند تا «ایدم» را پایه گذاری کند و به دنبال آن سایر کمپانی های مطرح جهان یک به یک وارد تبریز شدند و برای اولین بار در کشور صنعت ریخته گری با ظرفیت سالانه ۱۰۷ هزار تن برنامه ریزی شد و به بهره برداری رسید.

وی بار دیگر به انتقاد از عملکرد سازمان خصوصی سازی پرداخت و گفت: چرا این سازمان پاسخگوی عملکرد خود نیست؟ چرا صنایع مادر غرب تبریز را به این روز انداختند؟ چرا زحمات گذشته را هدر دادند و این کارخانه ها را به جای توسعه دادن و بروزرسانی کردن خطوط تولیدشان تعطیل کردند؟ چرا این همه صنعت را تضعیف می کنند؟

مهندس توکلی افزود: منطقه صنعتی غرب تبریز کاملاً مطالعه شده کار شده بود و همه لوازم توسعه این صنایع حتی راه آهن پیش بینی شده بود. مگر تقی توکلی زمین خوار بود که زمین این کارخانه ها را به این وسعت بردارد؟ این کارخانه ها از جمله ماشین سازی برنامه توسعه داشتند، طرح گروه ماشین سازی تبریز متشکل از ۲۳ واحد بود که یکی از آن ها ماشین سازی فعلی است و در پایان به تولید اتومبیل ختم می شد، قرار بود ۴۰ هزار نفر در ماشین سازی تبریز کار کنند.

tagitavakkoli11 (4).jpg

پدر صنعت نوین کشورمان خواستار تعیین تکلیف فوری گروه ماشین سازی تبریز شد و گفت: ماشین سازی تبریز در حدی نیست که یک نفر بتواند آن را بخرد و به درستی اداره کند؛ اگر قرار است ماشین سازی متولی غیر از سازمان گسترش داشته باشد، خوب است گروهی از صنعتگران تبریزی جمع شوند و مدیریت این شرکت را در اختیار بگیرند. بهترین راه موجود همکاری دوباره MST با شرکت TOS چک است که خوشبختانه اخیراً هم به تبریز آمده بودند. از مسئولان استان می خواهم پیگیر این همکاری باشند.

توکلی در پایان به لزوم اهتمام به توسعه بخش صنعت و تولید در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز همه جای کشور را دلال ها پر کرده اند و روز به روز بخش صنعت در کشور تضعیف می شود. چرا باید کارگر بخش صنعت ۸۵۰ هزار تومان حقوق بگیرد، اما دلال ها میلیاردها میلیارد سود به دست بیاورند؟ این در دراز مدت کمر کشور را می شکند. باید به کار، تولید و صنعت اهتمام ویژه ای داشت.