هجدهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که به صورت ماهانه در نقاط مختلف کشور و از جمله آذربایجان شرقی برگزار می شود حاوی مصوبات خوشایندی برای مدیران و فعالان بخش خصوصی بود.
به گزارش صنعت تبریز ، مصوباتی که مسکنی برای واحدهای بحران زده صنعتی و واحدهای اقتصادی بخش خصوصی محسوب میشود و می تواند در ماه های پایانی سال ۹۴ آنان را به شروعی دوباره در سال ۹۵ رهنمون کند.
البته این مصوبات منافع دوسویه ای برای دولتیها و بخش خصوصی داشت و بخش خصوصی با دریافت تخفیفاتی برای پرداخت دیون خود امیدوارتر می شود.
از سویی دیگر فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در قالب رونق پنجره واحد تجاری نیز از دیگر خبرهای خوش برای فعالان وسرمایه گذاران است.

جرایم مالیاتی بخشیده می شود
اسماعیل جبارزاده ، استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شخص رئیس جمهور از عملکرد بانکها گله مند است گفت: متاسفانه بانکها در سالهای اخیر از روند کاری صحیح خود خارج شده اند و اصلاح این روند نیز زمان بر خواهد بود.
وی اظهار کرد: بانکها نمی توانند به بهانه تصویب هیئت مدیره خود اقدام به تخلف و بلوکه کردن دارایی های مردم نماید و در این راستا همراهی از سوی بانکهای استان ضروری است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برگزاری هیجدهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در دولت فعلی رخ می دهد گفت: متاسفانه در گذشته به این موضوع و ارتباط مهم توجه نشده بود و در این دو سال ۱۸ جلسه پربار با مصوبات خوب و ارزشمند برگزار گردیده است.
جبارزاده یادآور شد: پیشنهادات خوبی در این جلسات ارائه شده و به دستگاه ها منتقل گردید و یکی از مهمترین دستاوردهای این جلسات ارتقای فضای کسب و کار میباشد.
وی با اشاره به تکلیف اداره کل دارایی وامور اقتصادی استان در زمینه رونق فضای کسب و کار یادآور شد: در ارزیابی مسئولان کشوری جزو استانهای برتر شمرده شده ایم و البته این برتری نباید غفلت از ادامه راه باشد.
جبارزاده خواستار توجه به بعد نرم افزاری پنجره واحد تجاری در استان از سوی دستگاه ها شد و گفت: در صورتی که دستگاه قضایی استان و معاونت پیشگیری دادگستری استان نیز دراین زمینه ورود پیدا کنند بسیاری از مسائل حل می شود.
وی ادامه داد: هرچه پنجره واحد سرمایه گذاری تجاری پربار تر شود تکریم ارباب رجوع بیشتر شده و از تحقق بسیاری از جرائم اقتصادی پیشگیری میشود.
وی تصریح کرد: در عصر حاضر جوامع با نحوه فضای کسب و کار سنجیده میشوند و در صورتی که بتوانیم تمهیدات لازم را فراهم کنیم کسب و کار ما رونق بیشتری پیدا می کند.
استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: بسیاری از اقدامات مهم استانی در سطح کشور الگو شده اند و امیدواریم در زمینه پنجره واحد نیز الگو و منتخب کشوری معرفی شویم.
وی با بیان اینکه بخشودگی جرایم مالیاتی برای حمایت از سرمایه گذاران و تولید کننده ها صورت گیرد گفت: پیشنهاد می کنیم بدهکاران مالیاتی با پرداخت اصل مالیات از بخشودگی جرایم برخوردار شوند تا هم این بدهکاران تسهیلاتی دریافت کنند و هم در پایان سال میزان وصول مالیاتهای معوق افزایش یابد.
وی با اشاره به وجود ۱۲۰ هزار واحد صنفی در آذربایجان شرقی گفت: پیشنهاد کرده ایم که هر واحد صنفی یک نفر شاگرد بدون توجه به مقررات تامین اجتماعی و بیمه انجام شود و اگر این اتفاق رخ دهد ۱۲۰ هزار جوان دارای شغل شده و دولت نیز در زمینه میزان حقوق دخالتی نداشته باشد.

۸ جلسه هماهنگی پنجره واحد تجاری در آذربایجان شرقی برگزار شد
داود بهبودی رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اینکه پنجره واحد تجاری آذربایجان شرقی موضوعی ادامه دار در استان می باشد گفت: پیشرفت در این زمینه مشاهده می شود و ۸ جلسه نیز در این مورد برگزار گردیده و هماهنگیها بهتر شده که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
وی اظهار کرد: رشد قابل توجهی را شاهد هستیم اما احساس می کنیم هرچه این پنجره توسعه یابد امکان حضور سرمایه گذاران نیز بیشتر می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی تصریح کرد: توجه به موقعیت مکانی سایتها و نیز رفع دغدغه ها در زمینه پنجره واحد ضروری می باشد.

بانکهای آذربایجان شرقی حق خروج از مصوبات بانک مرکزی را ندارند
احمد محمد زاده ، سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استاندار آذربایجان شرقی بر حل مشکلات واحدهای تولیدی و رفع موانع تولید تاکید کرد.
محمد زاده ، با بیان اینکه اجازه خروج ازقانون به هیچ یک از دستگاه ها داده نمی شود گفت: هیچ بانکی اجازه ندارد از مصوبات بانک مرکزی خارج شود و در صورتی که توقیف سپرده ها خارج از محدوده در بانکهای استان صورت گیرد برخوردهای لازم صورت می گیرد.
وی با اشاره به شرایط حاکم بر واحدهای اقتصادی و تولیدی در استان وکشور بیان کرد: شخص رئیس جمهور گزارشات مربوط به ستاد تهسیل و رفع موانع تولید را بررسی و پیگیری می کند و در همین زمینه حمایتهای لازم صورت می گیرد.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: در زمینه حل مشکلات بیمه ای و نیز تخفیفات مالیاتی و بخشودگی ها توافقاتی با حضور دولتی ها و بخش خصوصی صورت می گیرد.

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی در عالی ترین سطح تشکیل میشود
حسین نجاتی ، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان شرقی ، با بیان اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در بالاترین سطح مدیریتی استان مورد بررسی قرار می گیرد گفت: مشکلات شهرستانها نیز به صورت موردی مورد بررسی قرار می گیرد و تلاش می شود مشکلات تا حدی که ظرفیت قانونی وجود دارد بررسی و مرتفع شود.
وی ادامه داد: تاپایان سال ۵ جلسه ستاد تسهیل نیز برگزار میشود تا همه مشکلات تا حد ممکن بررسی گردد.
رئیس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی در هر شهرستانی برگزار و مشکلات بررسی می گردد.

سخن آخر ……….
شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در آذربایجان شرقی طی یکی دو سال اخیر از قدرت تصمیم گیری بالایی برخوردار شده و حضور عالی ترین مسئولان اجرایی و قضایی استان در این جلسات نشان از اهمیت این شورا دارد.
تصمیمات این شورا در زمینه حل مشکلات بخش خصوصی مهم بوده و از سویی دیگر اعضای شورا که عمدتا از مدیران واحدهای خصوصی و غیر دولتی هستند فرصت اظهار نظر و بیان مشکلات را به صورت کامل پیدا کرده و مسائل و انتقادها از عملکرد مدیران دولتی نیز به وضوح بیان می گردد.
از سویی دیگر در شرایط کنونی دولت همراهی بخش خصوصی را برای گذر از رکود و بحرانهای مالی طلب می کند و در صورتی که هماهنگی بیشتری را شاهد باشیم اتفاقات خوشایندتری نیز رخ می دهد.
رفع سوء تقاهم میان بخش خصوصی و دولتی در مورد یکدیگر و اینکه این دو بخش به عنوان مکمل کنار یکدیگر می توانند به توسعه استان کمک کنند حداقل نتیجه قابل لمس و مطلوب این شورا است.